Økonomisk psykologi
adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet
Note:
Indhold: Om beslutninger og fejlskøn i organisationens livsforløb (Heuristikker, fejlskøn og frames ; Iværksætteren versus den professionelle leder ; Økonomiske og psykologiske perspektiver på, hvorfor virksomheder imiterer hinanden) ; Om de kognitive grænser for virksomhedens størrelse og vækst (Dual proces-teorien som adfærdsmæssigt grundlag for virksomhedsteorien ; Hybris og nemesis i forbindelse med fusioner og virksomhedsopkøb ; Strategiske commitments som troværdige løfter og trusler i økonomiske forhandlinger) ; Om virksomhedens strategi og identitet (Begrænset viljestyrke og selvkontrolmodeller ; Selvkontrol, identitet og kognitiv dissonans på individplan ; Selvkontrol, identitet og strategisk dissonans på virksomhedsplan) ; Om adfærdsøkonomi og neuroøkonomi (Om adfærdsøkonomi og neuroøkonomi)