49 tekster om læring

Forfatter:
Note: 
Indhold: Læringens komplicerede helhed (Knud Illeris: Læringsteoriens elementer : hvordan hænger det hele sammen? Peter Jarvis: At blive en person i samfundet : hvordan bliver man sig selv? Mads Hermansen: Omlæring : minimalisme i læringsteori). Kognitiv læring (Jean Piaget: Ligevægtsbegrebets rolle i psykologien. David Ausubel: Læringstyper og meningsfuld læring : et kognitivt perspektiv. Thomas Nissen: Indlæringsformer : særlige procedurekrav og kriterier). Læring, følelser og motivation (Daniel Goleman: Hvad skal vi med følelser? Ute Holzkamp-Osterkamp: Erkendelse, emotionalitet, handleevne. Hans Furth: Symboler : hvor Freud og Piaget mødes). Social læring (Situeret læring : legitim perifer deltagelse / Jean Lave & Etienne Wenger. Kenneth Gergen: Socialkonstruktivisme. Etienne Wenger: En social teori om læring). Læring og personlig udvikling (Carl Rogers: Hvad er læring? : om signifikant læring. Jack Mezirow: Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring. Robert Kegan: Hvad er det der skal transformeres? : en konstruktiv udviklingstilgang til transformativ læring. Mark Tennant: Livslang læring som selvets teknologi). Læring gennem livsforløbet (Erik Erikson: Livsringen : identitetens epigenese. Peter Alheit: Biografisk læring : indenfor den nye diskurs om livslang læring. Peter Jarvis: Livslang læring : et flertydigt begreb). Læring og samfund (Aleksei Leontjev: Problemet om bevidstheden i psykologien. Paulo Freire: De undertryktes pædagogik. Oskar Negt: Sociologisk fantasi og eksemplarisk indlæring). Læring gennem erfaring (Henning Salling Olesen: Erfaringsbegrebet. David A. Kolb: Erfaringslæring : processen og det strukturelle grundlag. Robin Usher: Erfaring i voksenlæring. Bente Elkjær: Et indblik i pragmatisk læringsteori : med udsigt til fremtiden). Læring gennem praksis (Lev Vygotsky: Værktøj og symbol i barnets udvikling. Donald Schön: Refleksion-i-handling. Jean Lave: Læringens praksis). Skolelæring (N.F.S. Grundtvig: Skolen for livet. John Dewey: Barnet og læreplanen. Howard Gardner: Intuitiv læring og skolelæring. Jerome Bruner: Kultur, bevidsthed og uddannelse). Læring i arbejdslivet (Fem stadier af færdighedstilegnelse : fra nybegynder til ekspert / Hubert Dreyfus & Stuart Dreyfus. Chris Argyris: Organisatorisk læring : single- og double-loop. Yrjö Engeström: Ekspansiv læring : på vej mod en nyformulering af den virksomhedsteoretiske tilgang. Per-Erik Ellström: Læring i spændingsfeltet mellem produktionens og udviklingens logik). Børns læring (Daniel Stern: Spædbarnets interpersonelle verden : selvfornemmelsens centrale rolle og udviklingsrækkefølge. John Dewey: Medfødte ressoucer. Den åndelige udviklings faktorer / Jean Piaget & Bärbel Inhelder). Læring i ungdommen (Individualisering i moderne samfund / Ulrich Beck & Elisabeth Beck-Gernsheim. Birgitte Simonsen: Uddannelse og zapperkultur : de nye unge i det nye samfund. Thomas Ziehe: Normale læringsproblemer i ungdommen : på baggrund af kulturelle overbevisninger). Voksnes læring (Malcolm Knowles: Andragogik : en kommende praksis for voksenlæring. Knud Illeris: Hvad er det særlige ved voksnes læring? Mary Alice Wolf: Modne voksnes læring). Barrierer mod læring (Peter Jarvis: Ikke-læring. Thomas Leithäuser: Teorien om hverdagsbevidstheden i dag. Knud Illeris: Livsudfoldelse og modstandspotentiale)

49 tekster om læring (Uddrag)

Indscannet e-bog, specialproduktion - Særligt gennemarbejdet tekst (Uddrag)
Bognummer: 
652039
Uddrag: 
Kapitel 14
Nota udgivelsesår: 
2022
Redaktion: 
Knud Illeris
Udgave: 
Samfundslitteratur, 2012
ISBN: 
9788759316214