Didaktik i udvikling
Note:
Indhold: Indholdsdimensionen i didaktik (Ane Qvortrup: Dialogen mellem almen didaktik og fagdidaktik - komplementaritet og eklekticisme som didaktiske kernebegreber. Sigmund Ongstad: Fagdidaktisk forskning i Norden. Jon Schmidt: Tekster, skrivere og skrivekulturer i samspil - et økologisk blik på udviklingstræk i nordisk skriveforskning. Nikolaj Elf: Didaktikkens (re)modellinger - med Skriverudviklingsmodellen som eksempel. Skriftelighedsdidaktik i praksis - et historisk blik / Jytte Melin & Lisbeth Pedersen). Didaktikkens former (Karen Sonne Jakobsen: Kreativitet i elevskrivning - ukonventionalitet og imagination i elevers fremmedsprogede tekster. Tina Høegh: Faglig mundtlighed og den mundtlige undervisnings former. Anke Piekut: Narrativ læring. Kristina Danielsson: Multimodalitetens betydning for fagdidaktisk forskning. Opgaver og elevers produktfremstilling i skolens fag - bidrag til et opgavedidaktisk reflektionsværktøj / Jesper Bremholm & Marie Falkesgaard Slot). Didaktisk organisering (Peter Hobel: Elevholdninger til fag og fagligt samspil - udfordringer til den sammenlignende fagdidaktik. Didaktik og kontekst - vi trænger til en teoretisk afklaring af kontekstbegrebet i literacy-didaktikken / Kristine Kabel & Lene Storgaard Bock. Dorthe Fristrup: Didaktik i det gymnasiale sproglandskab - didaktik og uddannelse i overblik. Peter Henrik Raa: Skoler og ledelse af kapacitetsopbygning). Normativitet i didaktik (Torben Spanget Christensen: Etnografisk teamwork - transparens og kvalitetskontrol i etnografiske undersøgelser. Theresa Lillis: Evalueringsregimer i forståelsen af skrivning - og forsøg på at forstå dem. Karen Borgnakke: Lærerfaglighed og didaktisering - empirisk og analytisk set. Jeppe Bundsgaard: Test og måling i fagene. Frans Gregersen: Fra modsætning til mulig forening - om forholdet mellem kvantitativ og kvalitativ sprogpædagogisk forskning (et læsedrama))