Forandringspædagogik

et nyt fagdidaktisk dannelsesprojekt
Denne bog viser, hvorledes forandringspædagogik kan være med til at udvikle skolens undervisning og dannelsesideal og dermed skabe elever, som er medskabere af deres fremtid. For lærere på grund- og ungdomsuddannelserne, lærerstuderende, skolepolitikere samt andre med engagement i skoleverdenen
Note: 
Indholdsfortegnelse: Indledning (Forandringspædagogik ; Den nordiske tradition ; Læring, eksistens og forandring ; Et nyt dannelsesprojekt ; At blive menneske i en åben og kompleks fremtid ; Bogens indhold og opbygning) ; Eleverne som medskabere af deres fremtid (Opgør med industrisamfundets skole ; En skole fuld af muligheder ; Værdier, skole og samfund) ; Filosofisk grundlag (Eleverne som forandringsskabere) ; Muligheder og læring (Entreprenørskab som mulighedstænkning ; Læring: middel- og målstyring ; Læringskultur ; Åben Læring ; Personlig læring) ; Mulighedsdidaktik (Muligheder og fagdidaktik ; Det udvidede læringsbegreb ; Kulturelle normer ; Det postmoderne fortolkningsvilkår ; Skolens kulturelle grundlag ; En verden fuld af muligheder) ; Autonomi, motivation og dannelse (Autonomi og entreprenørskab ; Autonomi og motivation ; Kan elever bestemme selv? ; Autonomi og dannelse ; Elever har brug for frihed) ; Mangfoldighed og livsmuligheder (Kan man være sig selv i skolen? ; Biesta og ikke-normativ dannelse ; Flere veje til et værdifuldt liv ; Transformativ læring og personlig livforståelse) ; Et nyt syn på livsmuligheder (Skolens pædagogiske tradition ; Forandringsskabende pædagogik ; Kendetegn ved forandringspædagogik) ; Forandringspædagogik (U-turn ; Fagdidaktiske greb ; Model for forandringspædagogik) ; Skolens fremtid

Forandringspædagogik

Standard e-bog

Forkortelsesgrad

Punktvariant

Eksportformat

Decimalnummerering

Download
Bognummer: 
655810
Nota udgivelsesår: 
2023
Udgave: 
Frydenlund, 2021
ISBN: 
9788772162898