Fra fravær til fællesskab

hvad kan skolen gøre?
Interessant og vigtig bog, der i forbindelse med elevers skolefravær, sætter fokus på skolens rolle og handlemuligheder i forhold til at nedbringe fraværet. Bogen henvender sig til alle skoleprofessionelle
Note: 
Indhold: Fokus på fravær (Skolens fællesskab ; To ubekendte) ; Hvad er fravær? (Fraværskategorier ; Skolevægring ; Pjæk ; Tilbageholdelse ; Fra individ til relation og kultur ; Skoleeksklusion ; Fraværets forskellige former ; Et spørgsmål om erkendelsesteori) ; Børnenes fortællinger (At se med eleverne ; At lytte med eleverne ; Alexander ; Lea ; Sofie ; Når skoleoplevelser fører til fravær) ; Fra fravær til skoletrivsel (Forebyg fravær ; Forholdet til de voksne ; Forholdet til kammeraterne ; Mobning og ensomhed ; Forholdet til det faglige ; Kedsomhed ; Motivation og trivsel ; Elevengagement ; Skoletilhør) ; Skolekulturens betydning for fravær (Hvad er skolekultur? ; Tre forskellige skolekulturer ; Den aggressive skolekultur ; Den passive skolekultur ; Den proaktive skolekultur) ; Hvad kan skolen gøre? (Et fælles afsæt ; Håndtering af fravær ; Foldagers fem faser i håndtering af fravær ; Hurtig handling ; Forebyggelse af fravær ; Rettidige relevante indsatser ; At arbejde med skoletilhør) ; Samarbejde med forældre (En vigtig opgave ; Skoleledernes forpligtelser ; Fravær rammer familierne ; Relationen mellem skole og forældre ; Børn i skoletrivsel giver glade forældre ; Et responsivt forældresamarbejde ; Responsive kendetegn ; Et positivt forældresyn) ; Fra fravær til fællesskab (Det kan skolen gøre) ; Det videre arbejde (Ni opgaver)

Fra fravær til fællesskab

Standard e-bog

Du skal være logget ind for at kunne downloade denne bog. Gå til login.

Bognummer: 
652903
Nota udgivelsesår: 
2022
Udgave: 
Aarhus Universitetsforlag, 2022
ISBN: 
9788772191638