Klasseledelsens dilemmaer

fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik
(Undervisning og læring)
Note: 
Indhold: Fænomenet klasseledelse i praksis, pædagogik og politik : en introduktion til "klasseledelsens dilemmaer" / John Benedicto Krejsler og Leif Moos. Disciplin og selvregulering (Per Fibæk Laursen: Vender disciplinen tilbage? Hanne Knudsen: Dyret vågner. Straf som penibel ledelsesform / Helle Bjerg og Hanne Knudsen). Klassen som fænomen (Klassens væsen / af Sally Anderson og Konstancja Ford. Laura Gilliam: Bøvl og ballade : om elevfunktionen, læreridealer og skolemodstand. Helle Plauborg: Klasseledelse via intra-aktivitet af didaktik, faglighed og socialistet : eksempler fra et casestudie. Klasseledelse - "all inclusive" : læringscentreret ledelse af sanser, affekter og rytmer / af Malou Juelskjær og Dorthe Staunæs. Klaus Kasper Kofod: Klasseledelse som organisering, ledelse og arkitektur på skolerne). Social baggrund, sammenhængskraft og skole-hjem (Ulf Brinkkjær: Samfundsmæssige skævheder i klassen. Marta Padovan-Özdemir: Ledelse af forskelle - eller forskelliggørende ledelse? Klasseledelse i skole-hjem-relationen / af Niels Kryger og Birte Ravn. Klasseledelse, inklusion og differentiering / af Christina Jørgensen og Maratha Mottelson). Evidens og didaktik (Sven Erik Nordenbo: Hvad ved vi "med evidens" om klasseledelse? Elsebeth Jensen: Klasseledelse på et demokratisk grundlag og i et didaktisk perspektiv). Policy, styring og nye sociale teknologier (Leif Moos: Styringslogikker og diskurser i kampen om effektiv undervisning og demokratisk dannelse. John Benedicto Krejsler: Når de nye sociale teknologier sætter kursen. Lars Holm: De nationale test som redskab i folkeskolen). Klasseledelse i internationalt perspektiv (Lotte Rahbek Schou: Klasseledelse via test og evaluering - som i USA? Frans Ørsted Andersen: Klasseledelse på finsk)

Klasseledelsens dilemmaer

Grundigt bearbejdet
Bognummer: 
631623
Nota udgivelsesår: 
2016
Udgave: 
Dafolo, 2014
ISBN: 
9788771600698