Læreplaner i børnehaven
baggrund og perspektiver
Note:
Indhold: Tomas Ellegaard: Plan, læring, skole og styring - temaer i en debat. For eller imod læreplaner? (Jan Kampmann: Synliggørelse af børns interesser eller interessekamp i børnehøjde? Stig Broström: Replik til Jan Kampmann. Stig Broström: Hvad skal man med læreplaner i børnehaven. Jan Kampmann: Barndom under forvandling - replik til Stig Broström). Den pædagogiske og sociale ramme om læreplansdiskussionen (Lars Jakob Muschinsky: At gøre pensum ud af virkeligheden. Peter Ø. Andersen: Daginstitutionernes indhold og pædagogik i historisk belysning. Erik Hygum: Analfabetisme i en professionskamp). Læringsprocesser i daginstitutionerne ud fra en række empiriske forskningsprojekter (Lasse Dencik: Alle situationer er læresituationer. Charlotte Palludan: At være eller blive et kompetent barn - om sociale distinktionsprocesser i børnehaven. Tomas Ellegaard: Bryder læreplanen den sociale arv? Anja Hvidtfeldt Stanek: Er det læreplaner, der savnes? Læring som perspektiv på pædagogisk praksis / af Noona Jensen og Maja Plum)