Læseforståelse

læsning i videnssamfundet - teori og praksis
(Læsevejlederen) Gennemgang af læseforståelsens fagbegreber og delelementer. Derudover forskningshistorisk tilbageblik, beskrivelse af sprogarbejdet med såvel førskolebørn, skolebørn som tosprogede elever. Præsentation af læsestrategier, der virker, så teksterne bliver forstået i alle skolens fag
Note: 
Indhold: Helge I. Strømsø: Højtlæsning, hurtiglæsning og læseforståelse : en historie om læsning og forskning om læseforståelse. Ivar Bråten: Læseforståelse : komponenter, vanskeligheder og tiltag. Monica Reichenberg: Lad det være et eventyr at læse lærebøger! Vibeke Grøver Aukrust: "Røverkøb" og "et godt køb" : om sprog og læseforståelse i et udviklingsperspektiv. Tosprogede børn og læsning : hvordan kan børnehaven og skolens begynderundervisning forberede læseforståelse? / Vibeke Grøver Aukrust og Veslemøy Rydland. Rita Hvistendahl: Unge læsere fra sproglige minoriteter. Forståelse af multiple tekster ; Forståelse af digitale tekster : nye udfordringer / Ivar Bråten og Helge I. Strømsø. Øistein Anmarkryd: Særligt dygtige læreres læseundervisning : med fokus på læseforståelse. Rune Andreassen: Eksplicit undervisning i læseforståelse

Læseforståelse

Grundigt bearbejdet
Bognummer: 
609560
Nota udgivelsesår: 
2013
Redaktion: 
Ivar Bråten
Udgave: 
Klim, 2008
ISBN: 
9788779556232