Morgendagens pædagoger

grundlæggende viden og færdigheder
(Professionsserien)
Note: 
Indhold: Udviklingsstøttende relationer, mål og dannelsesidealer - hvordan pædagogen har fokus på menneskets trivsel og sociale udvikling (Lis Møller: Muligheder i mødet - om anerkendelse, samspil og relationer. Anette Risager: Børnefællesskaber og anerkendelse) ; Inkluderende fællesskaber og pædagogisk arbejde med udsatte børn - hvordan pædagogen understøtter barnets sociale udvikling og udvikler inkluderende fællesskaber (Kirsten Elisa Petersen: Små udsatte børn i dag- og døgninstitutioner - hvad ved vi? Inklusion - sådan kan det gøres! / Af Ulla Pedersen & Anette Schulz) ; Tværprofessionelt samarbejde om ressource - hvordan pædagoger med afsæt i egen faglighed indgår i et udviklingsorienteret samarbejde med andre professioner, samarbejdspartnere og forældre (Ida Schwartz: Tværprofessionelt samarbejde ud fra børn og unges perspektiver. Dorte Kousholt: Samarbejde mellem pædagoger og forældre - set fra familiers hverdagsliv. Maria Ringsmose: Kollegial feedback og forældresamarbejde) ; Pædagogiske opgaver og udfordringer - hvordan pædagogen med afsæt i borgerens aktuelle situation udpeger og udvikler pædagogiske handlemuligheder. Pædagog- og lærersamarbejde i en skolehverdag / af Anne Raahauge og Jakob Holme Prag. (Kreativitet, innovation og entreprenørskab - har det relevans i pædagogfaget? / af Lene Tangaard, Steffen Ernø og Rasmus Birk. Einar Gylling Dørup. Social innovation og entreprenørskab - fortagsomhedens pædagogik. Tine Hjuler Nielsen: Brugerdreven innovation på Odense Værkstederne) ; Evidens, organisering og pædagogisk innovation - hvordan pædagogen med sin indsigt i videnskabeligt baserede metoder og tilgange bliver klogere på at dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, samt evnen til at reflektere over egne læreprocesser (Margrethe Hjerrild: Hvordan får vi øje på magten? - om at kaste et kritisk reflekterende blik på sit pædagogiske arbejde. Mine Rasmussen: Viden, der gør en forskel - aktionsforskning som metode. Anja Kastrup Jensen: Transfer og refleksion - mellem uddannelse og profession. Dorthe Filtenborg Sørensen: Pædagogisk dokumentation. Louise Kastrup Scheibel: Pædagogisk dokumentation i specialområdet) ; Professionsidentitet og den pædagogiske opgave - hvordan pædagogen identificerer den pædagogiske opgave, samt de udfordringer, der er givet af de eksisterende rammer (Christina Haandbæk Schmidt: Professionel identitetsdannelse i udspændtheden mellem kompetence og originalitet) ; Fremtidens pædagogiske kurs - hvordan de politiske, organisatoriske og lovgivningsmæssige rammer og betingelser antyder en retning for en ny pædagogisk profil (Pædagogens nye kurs / af Fie Lademann og Pia Nørgaard)

Morgendagens pædagoger

Indscannet e-bog, let bearbejdet
Bognummer: 
626876
Nota udgivelsesår: 
2014
Udgave: 
Akademisk Forlag, 2014
ISBN: 
9788711354711