Pædagogens undersøgelsesmetoder

Forfatter:
Indføring i konkrete undersøgelsesmetoder, som pædagogen kan benytte i sine undersøgelser af pædagogisk praksis. Metoderne dækker over: Observation, interview, spørgeskemaundersøgelser, indsamling af allerede eksisterende data og præsentation af data
Note: 
Indhold: Pædagogens videnslandskab (Hvad er pædagogens viden?) ; Pædagogens metoder og videnskabelige begreber (De forskellige metodetyper ; Metoder og metodologi ; Videnskabelige begreber i undersøgelser ; Triangulering ; Kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder ; Undersøgelsesdesign ; Operationalisering - fra kernebegreber til den konkrete undersøgelse ; Forskellige formål med undersøgelsen) ; Videnskabsteori (Hvad skal pædagoger bruge videnskabsteori til? ; Paradigme ; Ontologi ; Epistemologi ; De videnskabsteoretiske retninger ; Hvordan vælger man videnskabsteori?) ; Litteratursøgning (Kilder , Faglitteratur og skønlitteratur ; Genrer- forskellige typer pædagogisk litteratur ; Kildekritik ; Søgeord ; Søgestrategier) ; Observation (Observation kan føles kunstigt ; Observation - en indviklet proces ; Observationsmetoder ; Observationer af den observerede eller observationer fra den observeredes perspektiv ; Kombineret brug af flere observationsmetoder ; Brugen af observationer i det daglige pædagogiske arbejde ; Hvordan det ubeskrivelige kan indfanges - billeder og fortællinger ; Antropologisk inspireret feltobservation ; At observere muligheder for udvikling og trivsel ; Skræddersyede observationsskemaer) ; Interview som undersøgelsesmetode (Fordele ved interviews ; Ulemper ved interviews ; Struktur i et interview ; Arbejdsprocesserne i udførelse af et kvalitativt interview) ; Spørgeskemaundersøgelse (Fordele og ulemper ved spørgeskemaer ; Kvantitative og kvalitative spørgsmål ; Udvælgelse af svarpersoner ; Forskellige typer spørgeskemaer ; Prøvekørsel af spørgeskemaer ; Svarprocent ; Valg af målgruppe ; Bearbejdning af svarene) ; Allerede eksisterende empiri (Forskellige typer af allerede eksisterende empiri ; Afsluttende om brug af allerede eksisterende empiri) ; Analyse og fortolkning af empiri (Analysetilgange og analysemetoder ; Analysens formål ; Det dobbelte brud - nærhed, distance og fordybelse ; Konsekvens og sammenhæng i analyse og videnskabsteori ; Overblik, analyse og fortolkning ; To kvalitative analysemetoder ; Fortolkning af empirien ; En god analyse tager tid)

Pædagogens undersøgelsesmetoder

Standard e-bog

Du skal være logget ind for at kunne downloade denne bog. Gå til login.

Bognummer: 
655527
Nota udgivelsesår: 
2022
Udgave: 
Hans Reitzel, 2022, (2. udgave)
ISBN: 
9788702373905