Skolens formål

dannelse, splittelse og uniformativering
Med udgangspunkt i skolens formål undersøges og diskuteres, hvorledes pædagogisk tradition har været udsat for nedbrydende processer i nyere tid. Bogen har relevans for lærerstuderende, uddannelsesforskere samt andre med engagement i skoleverdenen
Note: 
Indhold: Skolens formål (Hvad er skolens formål? ; Politisk splittelse ; Formålets tradition ; Teoretisk splittelse : poststrukturalisme og systemteori ; Formålsparagraffen, § 1 : en pædagogisk fortolkning ; Samspillet mellem fag og formål i folkeskolelovens § 5 ; Metodefriheden § 16, § 18 ; Pædagogik mellem fortid og fremtid) ; 1993-2006 : splittelse (1993-2001 : dannelsens fald ; 2001-2005 : økonomiens herretegn ; Refleksion over perioden og dens konsekvenser) ; 2006-2013 : uniformativering (Skolerådets etablering ; Skolerådets beretninger ; Danmarks Evalueringsinstituts rapport ; Skolereformen 2013) ; Den pædagogiske videnskab og læreruddannelsen (DPU's opgør med Lærerhøjskolens pædagogiske synteser ; Etableringen af DPU i splittelsens tegn ; Dannelse og faget dansk ; Læreruddannelsens opgør med læreruddannelsen)

Skolens formål

Standard e-bog

Forkortelsesgrad

Punktvariant

Eksportformat

Decimalnummerering

Download
Bognummer: 
660915
Nota udgivelsesår: 
2024
Udgave: 
Klim, 2022
ISBN: 
9788772048475