Tænk matematik

styrk problembehandlingen i matematikundervisningen, 118 problemstillinger
Forfatter:
Om hvordan man kan arbejde med matematisk tænkning og problembehandling i undervisningen. Om at lære eleverne matematik ved at tænke strategisk, reflektere matematisk og argumentere for idéer og fremgangsmåder - alt sammen for at styrke elevernes matematisk mindset og selvtillid. Henvender sig til matematiklærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne
Note: 
Indhold: Del 1 - 12 matematikdidaktiske spørgsmål og svar (Hvad kan man svare på spørgsmålet: Hvad er matematik? ; Hvorfor er det vigtigt, at eleverne lærer matematisk tænkning og problembehandling? ; Hvorfor bør problembehandling være centralt i matematikundervisningen? ; Hvad karakteriserer matematisk tænkning? ; Hvad betyder ord, symboler, dialog, samtaler og kommunikation, når det gælder matematisk tænkning og problembehandling? ; Hvorfor er den matematiske samtale vigtig i problembehandling? ; Hvilken betydning har lærerens syn på matematik for elevernes udvikling af problembehandlingskompetence? ; Hvorfor er det så svært for lærere at inddrage problembehandling i matematikundervisningen? og hvordan kan det blive lettere? ; Hvordan kan man blive inspireret af Polyas tænkning om problembehandling? ; Hvilke problemer kan behandles som "matematikholdige situationer"? ; Hvilken betydning har it og internettet som redskaber til problembehandling? ; Hvordan hænger matematisk tænkning og problembehandling sammen?) ; Del 2 (Problemer med fokus på Pascals trekant ; Problemer med fokus på de naturlige tal ; Problemer med fokus på Fibonaccital ; Problemer med fokus på cirklen ; Problemer med fokus på måltal på former og figurer ; Problemer med fokus på konstruktion af former og figurer ; Problemer med fokus på brøk, decimal og procenttal ; Problemer med fokus på sandsynligheder ; Problemer med fokus på Pythagoras' sætning ; Problemer med fokus på mønstre ; Problemer med fokus på ligninger og funktioner ; Problemer med fokus på data og statistik ; Problemer med fokus på måling ; Problemer med fokus på penge ; Problemer med fokus på at vise og bevise i matematik)

Tænk matematik

Standard e-bog

Du skal være logget ind for at kunne downloade denne bog. Gå til login.

Bognummer: 
666546
Nota udgivelsesår: 
2025
Udgave: 
Dansk Psykologisk Forlag, 2024
ISBN: 
9788771857801