Gå til hovedindhold
Viden

Forældre hjælper børn med at erkende ordblindhed

For at få den bedste skolegang skal ordblinde børn se deres vanskeligheder i øjnene. Når børn ikke vil erkende deres udfordringer, er forældrene meget vigtige. De kan nemlig sammen sætte fokus på barnets læsevanskeligheder.
Billede af vinder af Notas læsevejlederpris 2018, Bodil Staal

”Mange børn har rigtig svært ved at erkende, at de har de her udfordringer,” fortæller læsevejleder Bodil Staal. ”Så prøver vi at få forældrene med, så de sammen kan hjælpe børnene med at erkende de udfordringer, det giver at være ordblind.”

I december 2018 modtog Bodil Staal Notas pris som Årets Læsevejleder. Det gjorde hun særligt for sit arbejde med at involvere forældrene i sit arbejde med ordblinde elever.

”Vi har også nogle aftener på skolen, hvor forældrene har været indbudt sammen med deres børn til foredrag om at være ordblind,” fortæller hun. Derudover styrer hun også en facebookgruppe for forældre til ordblinde. Her deler hun viden, arrangementer og inspiration til, hvordan forældre kan støtte deres børn.

Rollemodeller er vigtige

På Brørupskolen, hvor Bodil Staal arbejder, giver skolen inspirationsmateriale til forældre. Det skal støtte forældrene i at motivere deres børn. Meget motivation og inspiration kommer fra rollemodeller, fortæller hun.

”Det handler om at finde forbilleder, man kender,” fortæller Bodil Staal. ”Er der nogle kendte, som er ordblinde? Hvordan er de kommet gennem livet, og hvilke muligheder har man? Så kan forældre og børn se, at verden ikke går under, bare fordi man er ordblind.”

Børn mødes på tværs af klasser

På skolen styrer Bodil Staal også en IT-café for ordblinde fra 4. til 9. klasse. Her mødes eleverne og deler viden og erfaring, fortæller hun.

”Hvis nogen fra 4. kan noget, som dem i 9. ikke kan, så hjælper de hinanden og modsat,” fortæller hun entusiastisk. ”Lærer man nogle ting, så lærer man fra sig. Det er skønt at se, at både store og små kan hjælpe hinanden.”

Af Lauge Eilsøe-Madsen