Gå til hovedindhold
Viden

Med læsningen som adgang til samfundet

Joachim Bingels forskningsprojekt om tekstsimplificering skal gøre læsning lettere for ordblinde

”Jeg beklager, at her er så rodet. Vi er lige flyttet herover,” undskylder Joachim Bingel som noget af det første, da jeg møder ham på hans kontor på Østerbro i København. Vi sætter os i en lænestol hver med en flyttekasse som bord imellem os. Omgivelserne bærer præg af, at Joachim og hans forskningsgruppe for få uger siden har flyttet lokaler. 

Krydsfeltet mellem sprog og teknologi

Joachim Bingel er 28 år og har en Master i Computational Linguistics fra Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg. I øjeblikket arbejder han på sin ph.d., der omhandler et automatisk tekstsimplifikationsprogram.

”Det som gør projektet rigtig interessant, er, at jeg er en af første, som undersøger tekstsimplificering på dansk i et større projekt. Jeg befinder mig midt i mellem sprog og teknologi.”

Et konkret projekt

Joachim smiler stort, da jeg spørger ind til motivationen for netop det her projekt. Det at kunne gøre en forskel for andre mennesker er nemlig essentielt i Joachims forskning.

”Jeg ville gerne lave noget, som brugerne reelt kunne benytte. Grunden til at jeg gerne vil arbejde med tekstsimplificering for ordblinde mennesker, er, at jeg synes, det er meget tilfredsstillende at lave noget, som rent faktisk også gør noget godt for folk. Jeg vil helst lave noget, som kan gøre folks liv nemmere.”

Lige muligheder for alle

Joachims ønske om, at alle skal havde adgang til at læse, er ikke kun et spørgsmål om læring. Det er også vigtigt for samfundsdeltagelse.

”Hvis man vil være et fuldkomment medlem af det moderne samfund, er det en fordel at kunne læse. Dette gælder både i skolen, men også i forhold til en flyer om, hvad der sker i lokalområdet. At kunne læse er nøglen til information og til at kunne deltage i samfundet. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi afhjælper læsevanskeligheder.”

Lyst til læring

”I fremtiden håber jeg, at tekstsimplificeringen gør, at folk med læsevanskeligheder har lettere ved at få tilgang til informationer. Jeg håber også, at den kan motivere folk med læsevanskeligheder til at læse mere og dermed lære mere gennem læsningen,” afslutter Joachim Bingel om forskningsområdets betydning for fremtiden. 

 

Af Gunvor Tarp Barkholt