Gå til hovedindhold
Viden

Ordblind - Og hva' så?

Nota har, i samarbejde med Mund de Carlo, produceret en musikvideo

Udgivet: 27. februar 2012

 

"8.a For Life!” udbryder Mund de Carlo begejstret, da han blandt publikum spotter de elever, der optræder i videoen ”Og hva’ så?”. Svaret er stor jubel og hujen fra eleverne, der er vilde med rapperen:
”Han er da for sej!”, lyder det fra en af drengene oppe foran, da Mund de Carlo begiver sig ned blandt publikum under nummeret ”Verden er perfekt med lukkede øjne”, der handler om alle de ting, man ville ønske blev gjort anderledes.
15-årige Simon Bak Dragsted er med i musikvideoen ”Og hva’ så?”, der fungerer som opvarmning før koncerten. Det har været en god oplevelse:
”Det var rigtig fedt at være med. Det var sjovt at se, hvor meget udstyr det kræver for at lave sådan en video,” lyder det fra statisten efter koncerten.

”Alle er forskellige – og gudskelov for det”

Det er Nota, der har produceret videoen i samarbejde med Mund de Carlo og medie- og musikselskabet Asilia Media på Nørrebro. Rapperen er ikke selv ordblind, men har tidligere haft Tourette (en neurobiologisk lidelse, der er karakteriseret ved tics – enten ufrivillige muskelbevægelser eller verbale udbrud, red.):
- Jeg blev mobbet helt vildt i folkeskolen, men nu har jeg fundet min egen vej ved at rappe og stå på en scene. Det gør mig fri – også af Tourette. Men på grund af den ved jeg alt om, hvad det vil sige at være anderledes, og derfor havde jeg faktisk ikke svært ved at skrive det her nummer, fortæller Mund de Carlo om baggrunden for nummeret ”Og hva’ så?”, der selvfølgelig også bliver spillet live:
”Du er ordblind – og hva’ så?” brager ud gennem højtalerne. Publikum er straks med på nummerets let genkendelige beat og nikker i takt:

”Alle er forskellige – og gudskelov for det

Hvorfor skulle vi give slip nu? Vi holder ved
Du skal ikke kunne noget bestemt eller ligne en million

Du er ordblind – vær stolt; det’ en del af din person!”

Satser på mere inklusion

Anna Sofie Svendsen på 15 har en fremtrædende rolle i videoen og synes, at det var rigtig spændende at være med:

”Jeg har aldrig prøvet sådan noget før, men det var rigtig, rigtig sjovt.”
På spørgsmålet om, hvorvidt de to statister opfatter de af deres klassekammerater, der er ordblinde, som anderledes på nogen måde, er svaret et klart – og lidt undrende: ”Nej – hvorfor det?!”
Det svar er lærer Martin Norgreen rigtig glad for:

”Selvom vi har særlige læseklasser for alle kommunens unge ordblinde samlet her på skolen, gør vi meget for, at eleverne ikke skal føle sig anderledes end de andre elever. Derfor synes jeg også, at det er rigtig fint, at det er 8.a, der har medvirket i videoen, for i den klasse har vi taget forskud på regeringens ønske om mere inklusion i den danske folkeskole og allerede udsluset flere elever fra læseklassen, og det er simpelthen bare gået så godt.”

Formen er god til de unge

Det samme gør koncerten, men efter fem numre takker Mund de Carlo og DJ Dynamix af og sender 150 af Skolen på La Cours Vejs ældste elever på weekend med en formidabel oplevelse i bagagen:
”Det betyder meget for et sted som Nota, at vi kan være med til at skabe større opmærksomhed om mennesker med læsevanskeligheder og større rummelighed i folkeskolen”, siger Simon Moe, der er leder af afdelingen for viden og analyse på Nota og fortsætter:
”Den direkte udtryksform, der er rap’ens styrke, går rent ind hos de unge, og jeg er sikker på, at alle tager noget med hjem fra koncerten her i dag. Forhåbentlig vil det her arrangement – og andre som det – skabe større forståelse for, hvad det vil sige at være ordblind: Nemlig, at det er et handicap, der gør mange ting, som vi andre tager for givet, rigtig svære. Men også, at det aldrig må blive en stopklods for at kunne udleve sine drømme. Og det er vigtigt budskab for Nota at komme igennem med.”