Folkeskolens filosofi

idealer, tendenser & kritik
Om folkeskolens målsætninger og idealer med fokus på diskussionens filosofiske og idéhistoriske perspektiver
Note: 
Indhold: Den seneste udvikling i forskelligt lys (Ove K. Pedersen: Om pædagogikkens historie og de nyeste udviklinger. Jørgen Husted: Fra folkeskole til læreranstalt. Jonas Lieberkind: Den edukative diskurs - om lysten til at lære mere og viljen til at uddanne videre) ; Idealerne I (Jørgen Husted: Borgerskole eller menneskeskole? ; Om professionsidealet. Peter Kemp: Skolen for verdensborgerlig dannelse. Søren Harnow Klausen: Viden eller livet? Professionsidealet) ; Idealerne II : sociale dyder og emotioner (Hans Henningsen: Om agtelse. Anne Marie Pahuus: Åbenhed i pædagogisk og fænomenologisk perspektiv. Martha C. Nussbaum: Radikal ondskab i liberale demokratier - forsømmelse af de politiske følelser. Simon Laumann Jørgensen: Tre veje til respekt - folkeskolen og moralpsykologien) ; K.E. Løgstrups skolesyn (K.E. Løgstrup: Skolens formål. Keld Holm: Skole - livsoplysning og mangfoldighed. Ole Morsing: Har folkeskolen brug for trosbekendelse?) ; Bredere filosofiske analyser (Peter Wolsing: Dannelse i spændingsfeltet mellem selvvirkeliggørelse og det almene liv. Chung Kim: Filosofi og pædagogik : om muligheden for en almen pædagogisk teori)

Folkeskolens filosofi

Indscannet e-bog, ikke bearbejdet
Bognummer: 
615417
Nota udgivelsesår: 
2013
Redaktion: 
Lise Marie Andersen, Simon Laumann Jørgensen og Hanne F. Skovmose
Udgave: 
Philosophia, 2008
ISBN: 
9788788663594