Håndbog for sprogvejledere

teori og praksis
Note: 
Indhold: Indledning (Peter Mikkelsen: Børns sprog i videnskab og pædagogik. Trine Kjær Krogh: Børns sprog i pædagogers uddannelse). Del 1 - vejledning og pædagogisk planlægning i forhold til børns sprogudvikling (Didaktik, læring og vejledning (Stig Broström: Didaktiske modeller i dagtilbud ; Læringsteori. Vibeke Schrøder: Inklusion og sprogarbejde i dagtilbuddet. Vibeke Petersen: Kollegial vejledning og læringsledelse). Sprogindsatser (Hans Månsson: Fra sprogvurdering til pædagogisk handling. Inge Benn Thomsen: Den fokuserede sprogindsats. Helle Iben Bylander: Den særlige sprogindsats. Hanne Rasmussen: Sprogindsats for børn med dansk som andetsprog. Sprogarbejdet i hverdagen : at gøre sproget betydningsfuldt for børn / Dorthe Jakobsen og Hanne Petersen). Samarbejde, tværfaglighed og roller i sprogindsatsen (Peter Mikkelsen: Forældre, pædagoger og børns sprogtilegnelse. Lena Basse: Sproget i hjemmet - hjemme i sproget. Ny faglighed : erfaringer med 3-års sprogvurderingen / Lena Basse og Birte Gudiksen. Birgit Svarre: PPR's samarbejde med dagtilbuddene om sprogarbejdet. Sundhedsplejerskens rolle og samarbejde med dagtilbuddene om sprogarbejdet / Lene Englund Hansen og Margit Kofod. Overgangen fra børnehave til skole / Anette Dedenroth Olsen, Bente Balle og Sanne Bokær Bjerre)). Del 2 - børns sprogtilegnelse (Hans Vejleskov: Tanker om sprog og sprogudvikling op gennem tiderne. Bo Steffensen: Biologiske forudsætninger for sprog ; Psykologiske og sociale forudsætninger for sprog. Hanne Smith Pedersen: Anatomiske og fysiologiske forudsætninger for sprog. Det danske sprog / Hans Basbøll og Laila Kjærbæk. Laila Kjærbæk: Barnets tilegnelse af sprog. Dorthe Bleses: Milepæle i danske børns tidlige sprogtilegnelse : lighedstræk og individuel variation. Fonologisk udvikling og atypisk sprogudvikling / Inge Benn Thomsen og Mette Thomsen. Trine Kjær Krogh: Dansk som andetsprog. Helle Iben Bylander: Fra tale til skriftsprog). Del 3 - dokumentation og evaluering af børns sprog og pædagogisk praksis (Pædagogisk dokumentation og dens påvirkning af hverdagen / Suzanne Krogh og Søren Smidt. Margit Mikkelsen: Videnskabsteori i pædagogisk praksis. Malene Slott: Metoder til evalueringer af børns sprog. Trine Kjær Krogh: Sprogvurdering af børn med tosprogsbaggrund. Sprogvurdering af treårige : hvad kan de fortælle os om sprogproblemer hos børn i Danmark? / Dorthe Bleses, Rune N. Jørgensen og Kasper Ø. Jensen. Inge Benn Thomsen: TRAS, Tidlig Registrering af Sprogudvikling. Lis Pøhler: Sprogvurdering i børnehaveklassen - og hvad så?)

Håndbog for sprogvejledere

Lydbog
Spilletid: 
18 timer 46 minutter
Bognummer: 
36008
Indlæsningsår: 
2010
Nota udgivelsesår: 
2011
Redaktion: 
Hans Månsson, Lena basse og Helle Iben Bylander
Udgave: 
Dansk Psykologisk Forlag, 2010
ISBN: 
9788777065842