![](https://cover.nota.dk/631042_w140_h200.jpg)
Håndbog til pædagoguddannelsen
ti perspektiver på pædagogik
Note:
Indhold: Pædagogisk filosofi (Søren Gytz Olesen: Pædagogisk filosofi : hvad er meningen med pædagogikken? ; Pædagoguddannelsens fag og pædagogens faglighed. Lars Wahlun Pedersen: Dannelsesbegrebet i institutionen). Pædagogisk sociologi (Marianne Bech Larsen: Pædagogisk sociologi : hvad er det, institutionen gør? ; Inklusion som vision og udfordring i institutionspraksis. Jan Kampmann: Moderne barndom : forskning, profession, praksis. Ida Kornerup: Lige uddannelse for alle? : et uddannelsessociologisk blik på forskelle i deltagelse. Bente Jensen: Nedbrydning af klasseskel i institutionen gennem social innovation). Didaktik (Stig Broström: Didaktik : planlægning, gennemførelse og evaluering af pædagogisk praksis ; Didaktik i institutionen. Anders Skriver Jensen: På vej mod en postmoderne didaktik. Annette Daugaard Bentzen: Børneperspektiv og læring. Thorleif Frøkjær: Pædagogisk dokumentation og evaluering). Pædagogisk psykologi (Anette Roed: Pædagogisk psykologi : udvikling, læring og motivation ; Udviklingspsykologi : en fortælling. Stig Broström: Leg og læring. Kim Foss Hansen: Motivation). Pædagogik og etik (Christian Aabro: Pædagogik og etik : menneskeligt samspil i institutionen ; Magt i pædagogisk arbejde. Peter Mikkelsen: Relationer og anerkendelse i pædagogisk arbejde. Per Schultz-Jørgensen: Etiske dilemmaer : fra et relationsperspektiv. Bjørn Ribers: Den professionsetiske matrix. Kønsopfattelser og pædagogiske handlemuligheder / Kira Saabye Christensen og Janne Jørgensen). Pædagogikken i historisk perspektiv (Helga Schwede: Pædagogikken i historisk perspektiv : fra pasning til professionalisering ; Pædagogens rolle : fra kvinder fra almuen til professionelle pædagoger. Peter Østergaard Andersen: Pædagogens profession og professionalisering). Pædagogisk antropologi (Pædagogisk antropologi : menneske og kultur / Eva Gulløv og John Gulløv. Eva Gulløv: Børneopdragelse i et komparativt perspektiv. Laura Gilliam: Identitet : selv, kategori og fællesskab. John Gulløv: Perspektiver, positioner og processer). Pædagogik som fag (Trine Ankerstjerne: Pædagogik som fag : metaperspektiver ; Teori og praksis. Alexander von Oettingen: Det pædagogiske paradoks. Henrik Juul: Pædagogisk teori : et overblik). Pædagoguddannelsen (Trine Ankerstjerne: Pædagoguddannelsen ; Specialisering : skole- og fritidspædagogik. Pædagogens grundfaglighed / Peter Østergaard Andersen og Christian Aabro. Niels Falk Hansen: Specialisering : dagtilbudspædagogik. Heidi Lykke Nissen: Specialisering : social- og specialpædagogik. Mette Stæhr: Tværprofessionalitet i uddannelse og praksis. Ane Bjerre Odgaard: De valgfrie kompetenceområder). Pædagogens arbejdsområder (Pædagogens arbejdsområder / Trine Ankerstjerne og Stig Broström. Ole Henrik Hansen: Vuggestue. Stig Broström: Børnehave ; Indskoling : overgang til skolen. Trine Ankerstjerne: SFO ; De første år i skolen ; Pædagog i skolen)