Skolen i samfundet

analyser og perspektiver
Forfatter:
Note: 
Indhold: Folkeskolen i dens historisk-politiske sammenhæng (Ellen Nørgaard: Noget om tidligere skolereformer. Karl Brøcher: Kursen mod enhedsskolen. Vagn Oluf Nielsen: Socialdemokratiet, velfærdssamfundet og folkeskolen). Folkeskolen i dens samfundsmæssige sammenhæng (Hans Dorf: Skolen og demokratiet. Demokrati - fra oplysning til tillid / Peter Andersen og Preben Kirkegård. Thøger Johnsen: Skolen i fremtiden - er folkeskolen kommet for at blive. Stefan Hermann: Fra frigørelse til selv-dannelse - pædagogiske perspektiver i Giddens' tænkning. Benny Jacobsen: System- og livsverden. Knud Illeris: Skolelæring er institutionaliseret læring). Folkeskolen som arbejdende institution og organisation (Johannes Andersen: Den demokratiske kultur og skolebestyrelserne i Danmark. Carsten Bendixen: Klare mål for brugerindflydelse, integration og faglighed i folkeskolen. Lars Alrø Olesen: Central og decentral vurdering af skoler - problemer og perspektiver. Kjeld Sten Iversen: Professionel autonomi: at være sig selv nok? Asger Neumann: Selvværd og afmagt i lærerarbejdet. Lars Kjems: Skolen - som en moderne skoleleder ser den, og om de krav det stiller til lærerne). Folkeskolen og eleverne (Per Schultz Jørgensen: Børnediskurser i Danmark. Espen Jerlang: Socialisation - og en præsentation af Bourdieus teori om symbolsk kapital og habitus. Erik Jørgen Hansen: Social ulighed fra generation til generation. Søren Langager: Efter integration. Lone Rahbek Christensen: Arbejdsbegreber, familietyper og børn i forskellige livsformer. Annick Prieur: En indvandrer er også en udvandrer : arvens modsigelser - et integrationsperspektiv i indvandrerforskningen)

Skolen i samfundet

Lydbog
Spilletid: 
15 timer 45 minutter
Bognummer: 
605427
Indlæsningsår: 
2006
Nota udgivelsesår: 
2013
Redaktion: 
Lars Kettel
Udgave: 
Billesø & Baltzer, 2005, (2. udgave)
ISBN: 
8778421292