Almen didaktik
relationer mellem undervisning og læring
Note:
Indhold: Almen didaktik (Almen didaktiske temaer og problemstillinger i et kritisk kommunikativt perspektiv / Annalisa Tams og Bjarne Gorm Hansen). Formål og mål (Ole Thyssen: Værdier og dannelse i folkeskolen. Thorkild Thejsen: Debatten om formål og mål : værdier og idealer i folkeskolen. John Krejsler: Kampen om individet i folkeskolen). Institutionen (Lars Qvortrup: Skolen som organisation i det hyperkomplekse samfund : almen organisationsdidaktik. Henrik Windinge: Skole og skoleudvikling som ramme om didaktikken). Læreren (Erling Lars Dale: Professionel kompetence og etik i undervisningen. Per Fibæk Laursen: Den gode og autentiske lærer). Deltagerne (Mariane Hedegaard: Dobbeltbevægelsen i undervisningen : udviklende læring. Folkeskolen og livsformerne / Marie Dam Mortensøn og Pernille Skovgaard Pedersen. Christian Quvang: Undervisningsdifferentiering og rummelighed i skolen - grænsen til specialundervisning). Indhold (Frede V. Nielsen: Indholdsbegrebet i didaktisk teori og tænkning. Vagn Oluf Nielsen: Organisering af undervisningens indhold - faglighed, tværfaglighed, projektarbejde). Undervisningsformer og arbejdsmønstre (Erik Håkonsson: Fra klasseundervisning til storyline og projektarbejde - didaktiske og metodiske principper. Susanne Aabrandt: Intelligent og læringsstile - didaktiske og metodiske principper. Lars Ulriksen: Gruppearbejde og projektarbejde - didaktiske modsætninger og paradokser). Evaluering (Peter Dahler-Larsen: Skolen i evalueringernes tidsalder. Hanna Mølgaard: Evalueringens didaktik - et professionelt anliggende)