Gå til hovedindhold
Aktuelt

Alberte skrev på ’ordblindsk’ og vandt

Alberte Hartmann Misser har vundet en essaykonkurrence med et bidrag om ordblindhed skrevet på ’ordblindsk’.
21. december 2022
NotaStory fra Alberte, hvor hun fortæller om sit essay.

Alberte Hartmann Misser på 19 år går i 3.g på Køge Gymnasium, hvor hun af sin lærer blev tippet om en essaykonkurrence for gymnasieelever. Konkurrencen havde tre kategorier et essay om sprog, et essay om et fremmedsprog og et essay på et fremmedsprog. Men Alberte skrev et essay, der både handlede om sprog, og som var på et fremmedsprog: ”ordblindsk”, som hun selv kalder det.

En god idé aftenen før vandt

Aftenen før deadline for konkurrencen skulle Alberte til at rette sit essay, da noget gik op for hende. ”Der er ikke nogen bedre måde at formidle ordblindhed på, end at vise alle de dejlige stavefejl, man laver som ordblind,” fortæller Alberte.

Det lå ligefor for Alberte at deltage i konkurrencen: ”Jeg har altid været god til at skrive essays. Og nu hvor det skulle handle om sprog, så ville jeg skrive om at være ordblind. Som ordblind kan sprog være meget abstrakt, og hvordan ordblinde hjerner får sproget til at give mening, kan være meget abstrakt.”

Alberte danser med ordene

Alberte har fundet en glæde i litteratur og skrivning på trods af sin ordblindhed: ”Bortset fra at stave, synes jeg, at litteratur kan være rigtig sjovt at lege med. For lige så abstrakt det kan være, lige så beskrivende og sjovt kan det være.”

Når hun læser og skriver ser hun sin ordblindhed som en styrke. ”Mine or danser tit for mig”, som hun skriver i sit essay på ’ordblindsk’ og fortsætter: ”Får når orene danser bliver vi tvunget til at være kreativ og pragmatisk.”

Alberte prøver at gøre betydningen af bogstaver mindre for i stedet at lægge vægt på meningen i litteraturen, hun læser og skriver. ”Bogstaver kan tre ting for en ordblind: drille, lave lyde og så kan de lave ord. Det er irriterende, at en så lille simpel ting kan fylde så meget, for man kan alt muligt andet.”

Lingoblogs.dk’s essaykonkurrence

Alberte Hartmann Misser er én af tre vindere af Lingoblogs.dk’s årlige essaykonkurrence for gymnasieelever.

Lingoblog er en blog om sprog og lingvistik. Bloggen er styret af forskere tilknyttet Århus Universitet.

Essaykonkurrencen er støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog.