Konfetti, bannere og bobler; årets læsevejleder blev overrasket af elever, kollegaer og Nota under mandagens lærermøde
Mentorer og mentees fra Ordblindeklubben i Nørre Nissum sammen med Heidi Kynde (i midten).
Et lærermøde bød på en uventet overraskelse
Heidi Kynde troede, at mandagen ville byde på et helt almindeligt lærermøde, men kollegaer, ledelse og elever fra både HF og Nørre Nissum Skole (den lokale folkeskole, red.) havde andre planer. De havde nemlig sørget for en festlig overraskelse.
Heidi er blevet indstillet til Notas Læsevejlederpris 2024 af sin kollega Jonas Christiansen, og hun er årets prismodtager!
Eleverne havde derfor i al hemmelighed fremstillet flotte bannere, og just efter lærermødestart og fællessang, brød hele flokken, i selskab med Nota, ind i salen, hvor Heidi sad. En konfettikanon skød festen i gang, og der blev fulgt op med taler, alkoholfri bobler og chokolade.
En del af et stærkt fagligt fællesskab
Da Nota interviewer Heidi, udbryder hun glad:
- Jeg er jo en del af et meget stærkt felt af gode folk i Nørre Nissum, der virkelig bakker hinanden op. En faglig ressource, som man kan trække på i dagligdagen. Jeg føler, at det også er deres pris. Når man får en idé, så er der højt til loftet for at kunne prøve ting af. Jeg er i dén grad privilegeret.
Gode relationer er en drivkraft
Prisudvalget har lagt vægt på Heidis mange gode og nyskabende initiativer, samt Heidis evne til at etablere relationer, bygge bro og samarbejde.
- At være i stand til at danne relationer med og mellem de børn, unge og voksne, som jeg har arbejdet med det meste af mit liv, er en stærk drivkraft for mig. At se, at man ved at støtte, kan hjælpe mennesker til at komme derhen, hvor de har drømme, der måske kan blive udlevet.
- Hver gang et ungt menneske kommer til mig, husker jeg mig selv på at spørge dem: Hvad er status i dit liv? Hvad har du brug for? Man har så meget, man gerne vil videregive. Men man skal først og fremmest huske at lytte, fortæller Heidi.
Børn og unge er sammen i Ordblindeklubben
Et af de særlige tiltag, Heidi arbejder med, er Ordblindeklubben. Her er gode relationer og lydhørhed vigtige omdrejningspunkter.
Formålet med Ordblindeklubben er, at unge med ordblindhed fra HF bliver mentorer for yngre elever med ordblindhed.
- Vi har otte fastlagte klubmøder på et skoleår, hvor vi taler om det, der rører sig. Der drikkes juice og spises popcorn som et fast punkt på dagsordenen. Møderne er tænkt som et fristed for eleverne, hvor det ikke er det faglige indhold, der er styrepinden.
- Det er nemlig hele pointen med klubben. At børnene fra Nørre Nissum Skole kan mødes med Hf-elever som ligesindede og ’få skuldrene ned’. Et sted, hvor de på forhånd ved, at de er forstået og mødt af andre, der også har ordblindheden som en følgesvend, forklarer Heidi.
På hvert møde skiftes mentorerne også til at dele et LST-fif (læse- og skriveteknologi, red.). Det er brugbart for både store og små. Her bliver alle bestyrket i, at man ikke er alene: det er ikke kun mig, som læsning og skrivning kan bøvle for.
Det er også muligt for mentorer og mentees at laver aftaler om, at mentoren kommer forbi klassen og hjælper med forskellige læse- og skrivetekniske strategier og funktioner.
At være et forbillede gør en forskel
- Det er min tidligere kollega Anja Bols Slåttvik, der sammen med læsevejleder Hanne Jepsen fra Nørre Nissum Skole, startede Ordblindeklubben, fortæller Heidi. De så, at dét at være noget for en yngre elev, og dét at have nogen at spejle sig i og se op til, er værdifuldt.
- Når jeg taler med de unge om mentorrollen, siger jeg: ”Du skal være dét for en yngre elev, som du selv manglede, da du gik i skole”. Når man siger dén sætning, så er de unge på.
- Mange har selvfølgelig oplevet god støtte fra forældre, lærere og læsevejledere, men denne kobling kan altså noget helt særligt. De unge HF-elever kan være noget for de yngre elever, som en fagperson ikke kan.
- Vi kan ikke være en, der har ordblindhed. Det er nok det, der har størst værdi for de unge mentorer; at være et forbillede for andre, fortæller Heidi.
- For de yngre elever, har kontakten med en ældre elev også stor betydning. Det er dejligt at have en at se op til. De fortæller på Nørre Nissum Skole, at når Ordblindeklubben skal starte, så siger de andre elever: Ej, må vi ikke også komme med i Ordblindeklubben? Alle børn synes, det er noget virkelig særligt, slutter Heidi.
Nota ønsker stort tillykke med prisen.
Form og indhold på Ordblindeklubbens møder:
- Der er fastlagt otte møder på et skoleår. De ligger mandage fra kl. 13:15 – 14:00.
- Møderne afholdes i et lokale på Nørre Nissum Skole.
- Der er altid popcorn og juice.
- Opstartsmødet ligger i starten af skoleåret, hvor mentorer og mentees møder hinanden.
- Møde nummer to er lidt anderledes. Her laver Ordblindeklubben mad og spiser sammen. Eleverne samles om et fælles tredje, mens de lærer hinanden at kende. - Det er helt vildt, hvad der sker i dét køkken. Masser af grin og snak og god kemi, fortæller Heidi.
- Til de øvrige møder er der fælles snak om, hvad der rører sig, og mentorerne skiftes til at dele et LST-fif (læse- og skriveteknologi, red.).