Matematikundervisning for unge med ordblindhed og talvanskeligheder

Deltagere på en af forårets Alle kan læse-konferencer afprøver opgaver fra undervisningsmaterialet OUT. Her leges der med procentelastikker.
Et samarbejde mellem landets ordblindeefterskoler
Undervisningsmaterialet OUT - Ordblinde Unge i Talvanskeligheder er udviklet gennem et treårigt projekt, som er skabt på initiativ af og med økonomisk støtte fra Danmarks 20 ordblindeefterskoler i samarbejde med Pernille Pind, der er cand.scient. i matematik og fysik.
Intet er for let
På Farsø efterskole, hvor Thea underviser, kan eleverne ud over ordblindhed og talvanskeligheder også have sproglige vanskeligheder, udfordringer med arbejdshukommelse og koncentration eller ligefrem have matematikangst.
En angst der kan være næret af, at matematik har været for svært i mange år. Derfor er et af principperne bag materialet, at opgaver ikke kan være for lette, men samtidig skal være alderssvarende.
Gode relationer er fundamentet
Der er kun 10 måneder fra eleverne starter på efterskolen, til de skal være klar til eksamen. Som det allerførste skal der opbygges gode relationer, som et nødvendigt fundament for at arbejde med noget, der er svært.
Det absolut nødvendige
Der ligger mange overvejelser bag projektets bud på, hvad der er det absolut nødvendige for eleverne at beskæftige sig med i matematik.
- De skal til afgangsprøve, men de skal også have det med sig, der giver det bedst mulige grundlag for at klare sig i livet, siger Thea.
Leg og samarbejde motiverer
Der kommer smil på læben og humøret løfter sig, når man forlader stolen for at gøre noget sammen. Det styrker modet og øger trivslen.
Det går derfor igen, at der inden for hvert emne er mulighed for at arbejde praktisk og for at være i bevægelse.
- Vores elever har glæde af virkelighedsnære og konkrete materialer. Når matematiske fagord og begreber kobles til praktiske erfaringer, bliver de lettere at forstå og lettere at huske, fortæller Thea.
Tre års udviklingsarbejde
Projektet er afsluttet efter mere end tre års udviklingsarbejde og lever videre i en samling opgaver og tilgange udviklet til lærere.
Materialet er afprøvet sammen med eleverne og derefter tilpasset. Materialet er tilgængeligt for alle på projektets hjemmeside.
Om projektet og matematikmaterialet OUT
- OUT står for Ordblinde Unge i Talvanskeligheder.
- OUT er skabt på initiativ af og med økonomisk støtte fra Danmarks 20 ordblindeefterskoler.
- Materialet er udarbejdet i samarbejde med Pernille Pind, der er cand.scient. i matematik og fysik.
- Deltagende skoler: Mejlby Efterskole, Farsø Efterskole, Hobro Efterskole, Sdr. Felding Efterskole, Lystruphave Efterskole, Nørbæk Efterskole, Rågelund Efterskole, Gylling Efterskole, Vrigsted Efterskole, Nislevgård Efterskole, Magleby Efterskole.