Gå til hovedindhold
Aktuelt

Nota går igen nye teknologiske veje for at hjælpe deres medlemsgruppe

Med brugen af appen ’Be My Eyes’ kan Nota nu sikre deres blinde og stærkt svagsynede medlemmer med 1-1 brugerkontakt
31. august 2020
Hånd der holder en smartphone med appen 'Be my Eyes', klar til at ringe til første ledige frivillige

Blind dansker går forrest

Det var et ønske om at få hjælp fra et par seende øjne en gang imellem, der ansporede Hans Jørgen Wiberg til at udvikle appen ’Be My Eyes’. Appen er gratis og den forbinder blinde og stærkt svagsynede med seende frivillige gennem et live opkald.

På den måde kan den frivillige seende assistere den blinde eller stærkt svagsynede, med spørgsmål som ’hvilken farve er denne trøje, hvornår udløber mælken eller hvilket program står min vaskemaskine på’, for at nævne et par eksempler.

Efterfølgende har store tech-virksomheder som Google og Microsoft taget appen til sig, med den feature der kaldes ’specialiseret hjælp’. Dette giver dem muligheden for at hjælpe deres brugere, med at anvende virksomhedens produkter.

Nu er det Notas tur.

Ny teknologi er altid velkommen hos Nota

Hos Nota er vi altid klar på at tage den nyeste teknologi i brug, eller udvikle vores egne løsninger, via vores ihærdige IT-afdeling, for bedst muligt at understøtte vores store medlemsgruppe, fortæller Michael Karvø, Kommunikationschef i Nota.

Når det drejer sig om tilgængeliggørelse af tekst, så har vi udviklet talesyntese baseret på machine learning, der lyder som human tale, udbarbejdet programmer der gør tekst tilgængelig med meget lav fejlmelding, etableret mulighed for digital indmeldelse, foruden mange andre tekniske løsninger.  

Da vi blev introduceret til ’Be my Eyes’ så var vi naturligvis straks klar på at undersøge mulighederne for partnerskab, for vi kan se, at der er et enormt potentiale for at gøre det endnu nemmere at bruge Notas services.

Især når man tænker på, at mange af vores medlemmer netop er blinde og stærkt svagsynede der bruger vores services. Der ser vi virkelig en mulighed.

Notas Kontaktcenter står klar

Denne udmelding støtter Jakob Arvad, chef for Notas Kontaktcenter, der tager sig af brugerhenvendelser fra Notas mere end 186.000 medlemmer.

Tidligere kunne det være en udfordring at hjælpe en blind bruger der ringede ind, forklarer Jakob Arvad. Når en af Notas blinde eller stærkt svagsynede brugere ringer ind, skyldes det oftest problemer med at tilgå vores onlineafspiller, eller at deres egen fysiske afspiller driller.

Her er det et spørgsmål om, at få dem til at trykke på de rigtige knapper, få dem tilbage til start, eller hjælpe dem med at slå en bestemt indstilling til.

Hvis så samtidig brugerens skærmlæser driller, eller vi ikke kan se hvor på afspilleren de trykker, så kan vi hurtigt bruge en halv eller hel time på at hjælpe én bruger videre.’

Vi forestiller os, at når vi begynder at anvende appen ’Be My Eyes’, kan vi lynhurtigt identificere problemet og hjælpe brugeren effektivt videre. På den måde kan vi nemt og hurtigt supportere en stor del af vores brugergruppe og sikre den mest effektive hjælp til anvendelse af vores produkter.

Ny læring giver nye muligheder

Samtidig giver appen os mulighed for, at blive endnu klogere på, hvordan vores medlemmer bruger vores produkter. Vi får mulighed for, at komme med ’ud i stuerne’, og se hvordan vores brugere betjener deres apparater.

Det vil fremadrettet give os nye muligheder for at se, hvordan vi kan optimere både vores online løsninger og software men også hvordan man kan tænke mere intelligent design ind over.

Når vi bliver klogere på vores medlemmers brug af Nota, bliver vi klogere på deres behov. Derfor ser vi ’Be My Eyes’ som en rigtig god mulighed for endnu engang at optimere yderligere.

Derfor glæder vi os meget til at begynde at tage ’Be My Eyes’ i brug, er begge chefer enige om.

Be My Eyes er en gratis app der forbinder blinde og stærkt svagsynede brugere med seende frivillige gennem et live videoopkald.

Be My Eyes har mere end 2 millioner frivillige verden over og tilbyder assistance på mere end 180 sprog.

Via muligheden ’Specialiseret hjælp’ kan Nota sikre en mere effektiv, brugervenlig assistance til deres blinde- og stærkt svagsynede medlemmer.

Specialiseret hjælp kræver at man downloader appen Be My Eyes