Gå til hovedindhold
Aktuelt

RettighedsAlliancen og Meta samarbejder om oplysningskampagne

Nota ser positivt på, at RettighedsAlliancen og Meta i fællesskab lancerer en oplysningskampagne, der oplyser om de risici, der er forbundet med køb af piratkopierede produkter.
1. marts 2023
Tekst: Hvis du er usikker på, hvor det kommer fra, så er det måske ulovligt

BIllede og tekst er fra kampagnen.
Kopivarer og piratkopieret indhold er en stadig stigende udfordring for kreative producenter, som enten får kopieret deres designs, eller som ulovligt får spredt deres indhold.

Sociale medier åbner muligheder for ulovlig deling

De sociale mediers indtog har givet brugerne utallige muligheder for med et enkelt klik at sprede ulovligt indhold eller annoncer for ulovlige produkter på netop de sociale platforme.

Det faktum gør, at Meta, som står bag Facebook og Instagram, sammen med RettighedsAlliancen søsætter en storstilet kampagne mod netop ulovlige produkter på deres platforme.

Kampagnens formål er at opfordre brugerne til at være mere årvågne over for onlinesvindlere ved at give brugerne nogle hovedregler om ulovlige kopivarer og piratkopiering.

For Internettet tilbyder masser af godt indhold og gode tilbud – men desværre er mange af de fristende tilbud ikke altid lovlige. Et ulovligt forbrug kan gå ud over både dig selv, og dem der har skabt indholdet eller produktet.

Nota er positive overfor samarbejdet

Konstitueret direktør for Nota, Michael Karvø, ser positivt på tiltaget: ”Selvom Nota gør rigtig meget for at sikre vores produkter elektronisk mod deling eller videresalg og informerer vores medlemmer om, at de bøger, de kan låne hos Nota, er strengt personlige, så oplever vi desværre stadig, at e-bøger videresælges til anden part.

Dette skader rettighedshaverne, og derfor støtter vi både RettighedsAlliancens kampagne, Os Der Elsker Viden, som er en kampagne, der guider studerende til at bruge studiebøger lovligt, og synes det er glædeligt, at en aktør som Meta nu også samarbejder med RettighedsAlliancen og hjælper til at oplyse brugerne.”

RettighedsAlliancens direktør, Maria Fredenslund er meget glad for at samarbejdet er kommet i stand:

 ”Der florerer masser af ulovligt indhold på de sociale platforme, og det er derfor en milepæl, at vi er nået dertil, hvor platformene selv begynder at oplyse deres brugere om de risici, der er ved at købe kopivarer og forbruge indhold ulovligt.

Vi er meget glade for samarbejdet med Meta, som ikke alene står bag denne oplysningskampagne, men som ligeledes stiller effektive nedtagningsværktøjer til rådighed for RettighedsAlliancen, så vi både kan hindre ulovlige uploads og hurtigt få nedtaget ulovlige produkter og indhold, så snart det rammer platformen.

Disse værktøjer har helt tydeligt en positiv effekt for de danske rettighedshavere”.

Meta griber ind ved deling af ulovligt indhold

Metas indholdspolitik forbyder deling af indhold, der krænker IP-rettigheder. Virksomheden har opbygget et program til at bekæmpe IP-krænkelser, herunder et globalt team, der følger IP-krænkelser og griber ind blandt andet ved at nedtage ulovligt indhold. Meta tilbyder specialiserede rapporteringsværktøjer og en politik om at gribe ind over for gentagende krænkere.

Nicole Schulze som er politisk chef for immaterielle rettigheder og medier hos Meta, siger: ”Millioner af indholdsskabere og virksomheder på tværs af vores platforme er afhængige af deres egne immaterielle rettigheder som indtægtskilde.

Vi har investeret betydeligt i teknologi, der finder og fjerner rettigheds- krænkende indhold. At samarbejde med RettighedsAlliancen i denne oplysningskampagne er et vigtigt næste skridt for at hjælpe med både at beskytte vores brugere og immaterielle rettigheder.”

Dette er en problemstilling som Michael Karvø kan genkende: ”I Nota ser vi også meget gerne, at Meta - eventuelt gennem RettighedsAllicancen - oplyser Nota om, når vores produkter optræder på andre hjemmesider end Notas bibliotek, så vi kan igangsætte passende tiltag. Nota er til for medlemmerne og vores specialfremstillede produkter er udelukkende tiltænkt  vores brugere.  

Kampagnen kommer til at køre på Facebook og Instagram fra d. 1. marts og 5 uger frem.