Gå til hovedindhold
Viden

Årets læsevejleder 2018: Vigtigt med fokus på både elever og forældre

Bodil Staal, vinder af prisen som Årets Læsevejleder, underviser både elever og forældre i læsevanskeligheder. Ofte har eleverne svært ved at acceptere deres ordblindhed. Derfor er forældrene nøglen til, at eleven skal erkende sine vanskeligheder.
13. december 2018
Bodil Staal

Infoaftener om læsevanskeligheder, en facebookgruppe for forældre til at dele viden og arrangementer, en IT-café og informationsmaterialer til forældre er en stor del af Bodil Staals arbejde som læsevejleder. For hende er det vigtigt, at både elever, forældre og lærere forstår, hvad det vil sige at være ordblind.

Bodil Staal, modtager af Notas pris Årets Læsevejleder 2018, er læsevejleder på Brørupskolen i Vejen Kommune. Bodil er bl.a. nomineret for at være en ildsjæl, som involverer både elever, forældre og lærere i sit arbejde.

”Hvis vi skal give ordblinde elever en mulighed for at få indfriet deres drømme, så er vi også nødt til at vise en vej for dem,” fortæller Bodil Staal, som i december 2018 modtog Notas pris som Årets Læsevejleder ”Vi er nødt til at vise vejen og sige, at vi vil hjælpe alt det, vi kan.”

For Bodil Staal er forældreengagement et særligt vigtigt element. ”Mange børn har rigtig svært ved at erkende, at de har de her udfordringer,” fortæller årets læsevejleder. ”Så prøver vi at få forældrene med, så de sammen kan hjælpe børnene med at erkende de udfordringer, det giver at være i ordblindevanskeligheder.”

Forbilleder og rollemodeller skaber tryghed

Det er særligt vigtigt, at der er fokus på den personlige fortælling, når man skal nedbryde tabuer og fordomme, siger Bodil Staal. Her gælder det særligt om at vise ældre rollemodeller eller kendte personer, som har klaret sig godt trods læsevanskeligheder.

”Det handler om at finde forbilleder, man kender,” fortæller Bodil Staal. ”Er der nogle kendte, som er ordblinde? Hvordan har de kommet gennem livet, og hvilke muligheder har man? Så kan forældre og børn se, at verden ikke går under, bare fordi man er i ordblindevanskeligheder.”

Det er også den metode, hun bruger, når hun er ude i klasserne for at sætte fokus på ordblinde elever. ”Vi viser klip af folk, som har klaret sig godt,” siger hun. ”Vi fortæller hvilke udfordringer, man har, og at man ikke er dum, men at man har svært ved det og derfor skal have nogle tekniske hjælpemidler.”

Samarbejde på tværs af årgange

En særlig indsats ligger i en IT-café, hvor ordblinde elever fra 4. til 9. klasse mødes. På den måde er eleverne nemlig også rollemodeller for hinanden på skolen. Det har en helt særlig funktion, hvis man spørger Bodil Staal.

”Hvis nogen fra 4. kan noget, som dem i 9. ikke kan, så hjælper de hinanden og modsat,” fortæller hun entusiastisk. ”Lærer man nogle ting, så lærer man dem fra sig. Det er skønt at se, at både store og små kan hjælpe hinanden.”

Fakta om Notas Læsevejlederpris

  • Prisen har været uddelt af Nota hvert år siden 2014
  • Prisen går til en læsevejleder, som gør en særlig indsats for at nedbryde tabuer og fordomme og skabe gode rammer for elever med læsevanskeligheder
  • Med titlen følger en præmie på 12.500 kroner til vinderen
  • De nominerede til Årets Læsevejleder er indstillet af både forældre og kollegaer
  • I år var 36 nomineret til prisen

Af Lauge Eilsøe-Madsen