Gå til hovedindhold
Viden

Accepter din ordblindhed

Først når man ser sin ordblindhed i øjnene, kan man komme til at arbejde aktivt med den. Vi tog en snak med Klara og Aksel fra Sorø om deres oplevelse af at blive konstateret ordblind og tiden efterfølgende.
Aksel

Som ordblind er man naturligvis udfordret på stave- og læseområdet. For mange elever i folkeskolen, kan det være lidt af et nederlag at blive konstateret ordblind. Men i virkeligheden er det meget vigtigt at blive bevidst om sin ordblindhed. Både så man kan komme til at arbejde aktivt med den, og så man kan være med til at nedbryde tabuer omkring emnet.

Vi tog en snak med Klara og Aksel fra Sorø om deres oplevelser med at blive konstateret ordblind og udviklingen, der fulgte i kølvandet på det:

”Lige da jeg blev erklæret ordblind, blev jeg rigtig ked af det, fordi jeg gad ikke være anderledes end alle de andre, der gik i klassen” siger Aksel.

Klara fortæller at hun også havde nedture med at være ordblind, men hun fandt også hurtigt ud af, at det var en god ting at få det konstateret:

”For det meste har jeg egentlig godt kunne lide det på grund af de redskaber, som man får ud af det”

Når man ser sin ordblindhed i øjnene, kan man arbejde med den

Når man bliver konstateret ordblind, er det vigtigt at man erkender det. På den måde kan man nemlig finde ud af, hvad man skal arbejde med:

”Som ordblind, så skal man også være bevidst omkring sine egne styrker og svagheder. Så man ved, hvad det er, man skal arbejde med” fortæller Aksel. 

Brug dine redskaber og hjælpemidler

Samtidig får man stillet en masse redskaber til rådighed, som det er vigtigt at få taget i brug:

”Der er nemlig en masse fordele ved at være ordblind, som jeg tror, der er rigtig mange, der ikke ser. Der er nogle frynsegoder, som man måske skulle tage og udnytte noget mere. Man må faktisk få lov til at sidde i et enerum til eksamen og diktere hele sin stil. Og man får ekstra tid.”

”Det er vigtigt, at man bliver bevidst omkring sin ordblindhed, så man kan komme til at bruge de hjælpemidler, man får til rådighed” uddyber Klara.

Gode råd til undervisere

En anden ting, som de to er enige om også er vigtigt, er at undervisere er opmærksomme på deres ordblinde elever. Derfor giver Klara og Aksel tre gode råd til undervisere, der har ordblinde elever i deres klasse:

”Man skal vise tillid til sine elever, så de får en indsigt i sig selv, og tør arbejde med det” fortæller Aksel.

”Man skal vise sine elever, hvordan man bruger de forskellige hjælpemidler. Det er nemlig ikke noget, man sætter sig selv til at gøre derhjemme, det skal gøres i skolen” siger Klara.

”Og så skal man få skabt et trygt miljø at arbejde i. Det der blandt andet blev gjort for Klara og jeg var, at vi blev sat sammen med andre ordblinde, og så følte vi os mere tilpas med at arbejde med vores ordblindhed, fordi vi var omgivet af andre, der var i samme båd” afslutter Aksel.

 

Af Malthe Hangaard Dahl