Gå til hovedindhold
Viden

Glad modtager af Notas Læsevejlederpris 2021: Jeg føler mig virkelig heldig. Jeg får lov til at sætte udvikling i gang, jeg har gode kollegaer, som gerne vil være med og en ledelse, der prioriterer opgaven.

Helle Cerelius er koordinerende læsevejleder på Kokkedal Skole. Hun er blandt andet nomineret for på blot to år at have sat skub i skolens arbejde med læsning.

Foto: (fra venstre) Kollegaer Sisse Rasmussen og Mikkel Klintø, der begge har nomineret Helle til Notas Læsevejlederpris, prismodtager Helle Cerelius, læsevejleder på Kokkedal Skole, skoleleder Kirsten Birkving og afdelingsleder Lisbeth Gregersen. Prisoverrækkelsen fandt sted på ROALs temadag den 8. november.

Helle Cerelius er nomineret til Notas læsevejlederpris 2021 hele to gange. Begge nomineringer kommer fra kollegaer, der beskriver årets prismodtager som engageret og vedholdende – både over for elever og lærere. Helle fremhæves også for sin evne til at støtte og hjælpe elever: ”Helle motiverer på en helt vild måde”, skriver Mikkel Klintø i sin indstilling.

Nota har talt med Helle om, hvad det er, hun lægger særlig vægt på som læsevejleder.

”Fremfor at kigge på hvilke elever, der skal tilbydes noget særligt, vil jeg hellere være med i klassen og kigge på selve undervisningen. Hvad kan vi skrue på?”

”For mig hænger alting sammen. Min erfaring er, at læsekonferencer ofte kommer til at fokusere på de elever, der er udfordrede i deres læse- og skriveudvikling. Hvilke elever skal på hold og hvilke elever skal tilbydes særlige forløb? Jeg mener, at undervisning skal udvikles, så den kommer alle elever til gode”, fortæller Helle.

Helle er stor tilhænger af kollega-coaching og co-teaching: ”Jeg tilbyder at komme med ind i undervisningen på alle mulige måder. Jeg har for eksempel fået lov til at lave observationer og co-teaching i naturfagene og i tysk, hvor vi blandt andet arbejder med læsestrategier”.

”Jeg ser udviklingen af undervisningen som en vi-opgave. Læreren må ikke stå alene. Vi er fælles om det. Jeg vil gerne have, at læreren reflekterer over sin egen undervisning med mig som medspiller”, fortæller Helle.

Fra teori til praksis på fagudvalgsmøderne

”På dansk-fagudvalgsmøderne tager vi udgangspunkt i problematikker fra hverdagen, hvor vi gerne vil gøre det bedre.  Det kunne for eksempel være udvikling af ordforråd og ordtilegnelse. Jeg laver et oplæg, som er rettet mod de to områder, og som bygger videre på emner, vi tidligere har arbejdet med”, fortæller Helle.

”Jeg inddrager eksempler fra min egen hverdag. Jeg vil gerne vise, at jeg står med fuldstændig de samme udfordringer, som mine kollegaer. Det er jo ikke anderledes at være læsevejleder. Jeg synes også, det kan være svært”.

Helle forklarer, at de praksisnære eksempler er vigtige af flere grunde. Som lærere og pædagoger er vi gode til at tage fat på teorien og bevæge os op i et helikopterperspektiv. Men derfra og så til at tage den nye viden med ned i klassen, kan der være langt.

”Jeg prøver at forankre teorien i praksis. Jeg inddrager kollegaerne på møderne med små opgaver og ved at spørge: Hvordan gør du? Hvad kan du forstille dig? På den måde bliver vi klogere sammen”, slutter Helle.

 

Fakta om Notas læsevejlederpris

  • Det er 8. gang at Notas Læsevejlederpris uddeles.
  • Prisen går til en læsevejleder, som gør en særlig indsats for at skabe gode rammer for elever med læsevanskeligheder. Det kan være indsatser, der nedbryder tabuer, udvikler undervisning, eller indsatser der øger elevens selvforståelse.
  • Med titlen følger en præmie på 12.500 kroner til modtageren.
  • I år har Nota modtaget 33 nomineringer.
  • De nominerede til Notas Læsevejlederpris 2021 er indstillet af både tidligere elever, tidligere studerende, kollegaer, forældre og ledere.