Gå til hovedindhold
Viden

Ordblinde elever støtter hinanden

Seks skoler i Sorø kommune uddanner elever til at støtte deres kammerater med læsevanskeligheder.
Carsten Milan Nielsen. På billedet står teksten: "Ordblinde elever støtter hinanden."

På Frederiksberg skole i Sorø hjælper ordblinde elever hinanden. Det gør de gennem appen AppWriter. 24 elever i Sorø Kommune blev i marts 2017 uddannet til såkaldte AppWriter-agenter.

”En AppWriter-agent er en udvalgt ordblind elev, som allerede er vant til at bruge teknologiske hjælpemidler.”, fortæller Carsten Milan Nielsen, der er koordinerende læsevejleder i Sorø Kommune. Han fortsætter:  

”Eleven får et særligt kursus i, hvordan man bruger app'en, som er den læse-skrive teknologi, vi bruger i Sorø Kommune i øjeblikket. Eleverne bliver sat i stand til at undervise og hjælpe andre elever med udfordringer i programmet.”

En hjælp til både lærere og elever

Formålet med projektet er at hjælpe elever, som er ny-diagnosticerede eller har tekniske udfordringer. Formålet er samtidig også at hjælpe lærerne, der ikke bruger hjælpemidlerne til daglig.

”Vi lavede kurset for at få fokus på, at der er et teknisk hjælpemiddel, som man kan bruge i alle fag. Det er en fordel for både lærere og elever. En anden fordel ved projektet er også, at eleverne i projektet får højere selvværd. Det giver selvtillid hos eleverne i projektet, når de oplever, at de kan bidrage med viden og hjælpe andre.” siger Carsten Milan Nielsen.

Positive tilbagemeldinger

Projektet har i øjeblikket fire ”agenter” på hver af de seks skoler i Sorø Kommune. Eleverne går i skole som de plejer, men fungerer som hjælpere, når lærere eller elever har brug for det. Foreløbigt er det tilstrækkeligt med de fire elever på hver skole, men måske bliver der uddannet flere ”agenter” senere. Feedbacken fra elever og lærere er i hvert fald positiv:

”Eleverne melder tilbage, at de er meget glade for kurset, og derfor afholder vi et opfølgende kursus senere på året med henblik på at holde projektet i gang. Vi får også tilbagemeldinger fra lærerne om, at 'agenterne' bliver brugt, men det er svært at sige præcis, hvor meget de bliver brugt. Skoleåret er også først lige kommet i gang.” fortæller Carsten Milan Nielsen.

Kræver tid og støtte

Selvom agentprojektet er kommet godt i gang, er det vigtigt, at man fortsat vedligeholder projektet. Carsten forklarer:

”Når man igangsætter et projekt som det her, så skal det have tid, før det bliver implementeret rigtigt i hverdagen. Man kan ikke forvente, at de ordblinde elever selv tager initiativ, derfor skal man som lærer sørge for at støtte og motivere eleverne. Det er vigtigt, at lærerne husker at anerkende og rose agenterne for deres indsats. Omvendt er det også vigtigt, at vi bag projektet jævnligt minder lærerne om, at de har 'agenterne' som de kan trække på i dagligdagen.”