Gå til hovedindhold
Viden

Skole har lavet netværk for forældre til ordblinde børn

Tre smilende mødre

På Hillerødsholmskolen i Nordsjælland har ordblindevejleder Line Leth Jørgensen forbedret samarbejdet mellem skole og forældre. Det skete, da hun tog initiativ til et netværk, hvor forældre til ordblinde børn kunne mødes. 

Netværket viste sig allerede på det første møde at være en god ide. 

Forældrene fik luftet deres ønsker, og i visse tilfælde frustrationer i forhold til undervisningen. På den måde blev lærerne klogere på, hvilken hjælp ordblinde elever og deres forældre har brug for. Og hvad de nogle gange savner og mangler. 

 

Skolen lyttede til forældrenes forslag 

- Gennem netværket har vi fået masser af konkrete forslag og ønsker til forbedringer. Dem kunne vi gå videre med til skolens ledelse, fortæller Line Leth Jørgensen.  

- Den måde forældrene har brugt hinanden på, har imponeret mig. De har været utroligt ærlige om de udfordringer, de selv og deres børn står med. De har fortalt åbent om det hele. De har lyttet og lært af hinanden. Meget mere end jeg havde turde håbe på, siger hun. 

I dag er skolens retningslinjer for, hvordan en underviser bedst støtter og inkluderer sine ordblinde elever skrevet med udgangspunkt i ideer og forslag fra forældrene i netværket. 

 

Hvad siger forældrene, der har været med i netværket?

Læsetid har talt med tre af dem, som har været med i netværket. De er enige om, at det  har været en stor hjælp at mødes med andre forældre til ordblinde børn.

- Vi havde brug for noget hjælp til at komme videre hjemme hos os. Derfor var det dejligt at få muligheden for at tale med andre forældre, som havde børn i samme situation som os, siger Marie Hauggaard-Nielsen. 

Hun synes, at netværket har gjort hende bedre til at stille krav til skolen og undervisningen. Det har været godt at få at vide, at det er okay at gå til en lærer og sige, at der er nogle ting, som skal være i orden, for at ens barn får det godt i skolen. Både i timerne og med hensyn til det sociale og kammeraterne.    

Marie bliver bakket op af Gitte Hamborg, som også har været med i netværket. 
- Jeg blev bare så glad over at opdage, at der var sådan et netværk. Vi kunne dele vores oplevelser og få en masse input til, hvordan vi støtter vores ordblinde barn bedst. 

Lone Briem Madsen fremhæver de konkrete råd og metoder som en stor fordel: 
 - Det har været dejligt at få nogle værktøjer til, hvordan vi som forældre kan samarbejde med vores børn. I stedet for bare at presse på hele tiden, siger hun.

FORDELE VED AT LAVE ET NETVÆRK PÅ SKOLEN
1.    Du/I møder andre forældre i samme situation 
2.    Mulighed for bedre samarbejde med skolen
3.    Gode råd til, hvordan du/I støtter og motiverer jeres barn