Gå til hovedindhold
Viden

Vær åben om dit barns ordblindhed

- og husk, at der er så mange andre ting man kan være god til

Det er meget forskelligt, hvordan forældre reagerer på at få at vide, at deres barn er ordblind. Læsetid har talt med Jill Ann Press. Hun er mor til Oscar, som er ordblind og går i 4. klasse på Tove Ditlevsens Skole i København.

-  Da jeg fik at vide, at Oscar er ordblind, blev jeg virkelig ked af det. Men i dag er jeg ikke nervøs for hans fremtid. Overhovedet ikke, siger Jill.

Hun blev først og fremmest ked af det, fordi hun frygtede, at hendes søn skulle igennem det samme, som hun selv har været.

- Jeg er selv ordblind, og jeg var 33 år, før jeg sagde det højt: ”Jeg er ordblind”. Før det, var der gået mange hårde år. Min første tanke var, at det også ville blive super hårdt for Oscar at gå i skole. Og at det bare var noget, der skulle overstås.

Der er så meget andet man kan være god til

Heldigvis gik det meget bedre end frygtet. Fordi der i dag er mange hjælpemidler, som ikke fandtes, da Jill var barn. Og fordi det har hjulpet på Oscars selvtillid, at hans mor har været bevidst om at fremhæve alle de andre ting, han er god til. 

- Han har så mange andre evner, fungerer socialt godt og er rigtig god på fodboldbanen. At han så ikke lige er særlig god til at stave og læse, det skal han nok finde ud af, mener hans mor. Hun fremhæver de sociale kompetencer som noget af det vigtigste på fremtidens uddannelser og arbejdspladser.

-   Jeg kan godt blive trist en almindelig tirsdag morgen, når Oscar er i tvivl om det hele nytter noget. Men så minder jeg ham om, at der er så mange, som gerne vil ham. Og siger at jeg godt ved, at dansk er svært, ”men det skal vi to nok finde ud af”. Og så kan vi jo altid gå ud og spille noget fed fodbold bagefter.

Åben dialog med skolen er vigtig

Marianne Glarborg Ellingsen er læsevejleder på Oscars skole. Hun fortæller, at nogle forældre faktisk bliver lettede, når deres børn bliver testet ordblinde.

- Det er jo en både en forklaring og en afklaring for familien, siger hun. - Og det betyder, at barnet kan lære at leve med, og forstå, sin ordblindhed. Acceptere at ”sådan er jeg, og det er helt okay”.

Netop accepten af ordblindheden er vigtig, fremhæver Marianne.
- Det betyder meget for ordblinde elever, at deres læsevanskeligheder bliver anerkendt og accepteret. Altså at lærerteamet og børnenes kammerater respekterer, at de er anderledes. Og at det bare er sådan de er, understreger hun.

- Derfor arbejder vi også meget bevidst med at have en åben dialog om, hvad der bliver sat i værk for at skabe tryghed og hjælpe en ordblind elev, slutter Marianne Glarborg Ellingsen.

HVIS DU FÅR BESKED OM, AT DIT BARN ER ORDBLIND
1.    Vær åben omkring det: Det er helt okay at være anderledes
2.    Fremhæv andre ting, dit barn er god til eller har let ved
3.    Husk at der er masser af tekniske hjælpemidler. Brug dem