Gå til hovedindhold
Aktuelt

En stor hjælp for ældre ordblinde elever

Sådan lyder det om den hjemmeside, der blev resultatet af Katrine Lenskjolds pædagogiske diplomuddannelse.
25. maj 2020

Teori og praksis er nøgleordene, for at støtte elever med ordblindhed. Det forklarer Katrine Lenskjold, omkring tankerne bag hendes hjemmeside, visdet.dk, der i dag flittigt anvendes af hendes arbejdsplads, Vrigsted Efterskole.

Siden blev skabt som et led i et afgangsprojekt på Lenskjolds pædagogiske diplomuddannelse. Det har været hensigten, at støtte elever med ordblindhed i de ældste klasser til bedst mulig forståelse af opgaver og tekster. 

Med fokus på hukommelse, motivation, selvbillede, læseforståelse, skriftsprogskompetence og betydningen af en synlig lærer er der skabt guides til analyse, læseforståelse, skrivning og indstilling af hjælpemidler.

Viden om begreber og strategier skaber selvstændighed for eleven

Målet for brugen af siden er, at eleverne benytter sig af videoerne efter behov og med tiden helt er i stand til at undvære disse. 

Således skulle viden om begreber og strategier for skrivning, indstilling af hjælpemidler og forståelse gerne blive en integreret del af elevens tekstarbejde.

Samtidig er det indtænkt, at færdigheds- og vidensmål fra Fælles Mål opnås gennem arbejdet med platformen og kompetenceområderne dækkes.

Den er hverken perfekt eller færdig, men den er en KÆMPE hjælp for vores elever, så måske den også er det for andre, slutter Katrine Lenskjold.

Siden skabes i dialog med fagfæller og brugere 

Siden er løbende under opbygning, da Vrigsted Efterskole benytter den i daglig undervisning. Siden udbygges samtidig løbende i samarbejde med fagfæller og brugere.