Gå til hovedindhold
Aktuelt

I Lydklubben samles elever om læseoplevelser

På Høje Kolstrup Skole i Aabenraa samarbejder elever med ordblindhed, læsevejleder og skolebibliotek om at dele og anbefale de bedste lydbøger og podcasts.
22. maj 2023
Udsnit af træ i skolebiblioteksmiljø med anbefalinger af lydbøger og podcast

Lydklubben har en fast plads på skolebiblioteket i form af et træ, hvor eleverne deler deres lydanbefalinger med resten af skolen. Foto: Tine Mærsk Brodersen

Hvordan fastholder vi interessen omkring litteratur på lyd hos elever med ordblindhed? Hvordan styrker vi glæden og fællesskabet omkring læseoplevelser? Disse spørgsmål igangsatte etableringen af et nyt initiativ på Høje Kolstrup Skole, hvor læsning via lyd er i fokus.

- Vi har i forvejen Ordcaféen, hvor skolens elever med ordblindhed mødes en gang om ugen. Jeg foreslog eleverne, at vi i forbindelse med Ordcaféen lavede en læseklub, og den var de heldigvis med på. Navnet Lydklubben er en pige i 8. klasse kommet frem til, fortæller Tine Mærsk Brodersen, der er læsevejleder på Høje Kolstrup Skole.

Fælleskab omkring litteratur

Når eleverne mødes i Ordcaféen, er Lydklubben et fast punkt på dagsordenen. Her udveksles der oplevelser og anbefalinger med lydbøger og podcasts.

Anbefalingerne hænges på et træ på skolebiblioteket. Den ene side af træet henvender sig til mellemtrin og udskoling, og her præsenteres en blanding af forskellig litteratur. Den anden side står to piger fra 8. klasse for. Den henvender sig kun til udskolingen. Pigerne har valgt at kalde deres udstilling for Den mørke bagside. Her kommer de med anbefalinger af blandt andet krimier og podcasten Mørkeland.

- I den korte tid hvor Lydklubben har eksisteret, har vi oplevet, at der er opstået en samhørighed og et fællesskab omkring litteratur. Elever, der ikke tidligere læste bøger, indgår nu i samtaler om litteratur på en helt anden måde, end vi oplevede før, fortæller Tine.

Eleverne er eksperter – og alle kan være med

Lydklubben henvender sig ikke kun til ordblinde elever. Når skolens klasser er på biblioteket for at låne bøger, opfordrer skolebibliotekarerne eleverne til at se, om der er kommet nye lydanbefalinger.

En gang om måneden inviteres mellemtrinnet og udskolingen til at høre om lydbøger og podcasts, som elever fra Ordcaféen præsenterer. Tine oplever et stort engagement fra elevernes side: - Når de ordblinde elever holder oplæg, er de meget velforberedte. De tilbyder en ekspertviden, hvor de viser andre elever vej til gode oplevelser med lydbøger og podcasts. Det er tydeligt at se, at eleverne vokser med opgaven. Man kan mærke, at dét her er vigtigt for dem.

Boganbefalinger med fodboldspilleren Messi med ikoner for Nota og Bookbites

Eleverne sætter mærkater ved de enkelte anbefalinger, så andre kan se, hvor man kan finde lydbøger og podcasts. Foto: Tine Mærsk Brodersen

Læsning med øjne og ører er ligeværdige læseformer

Idet lydbøgerne nu har fået en plads på skolebiblioteket, er Høje Kolstrup Skole godt i gang med at få lyttelæsning implementeret som værende ligeværdig med al anden læsning. Litteraturoplevelsen kommer i centrum: - Tanken er, at man også læser med ørerne. Vi prøver at opbygge et lydfælleskab omkring den gode litteratur, hvor det er fortællingen, der er i fokus, mere end hvor og hvordan man er nået frem til den, forklarer Tine.

Høje Kolstrup Skoles Ordcafé

Ordcaféen på Høje Kolstrup Skole er et ugentligt møde for skolens elever med ordblindhed. Den er delt i mellemtrin og udskoling. I Ordcaféen kan man for eksempel dele tanker om det at være ordblind og erfaringer med brug af hjælpemidler. Tine laver en lille årsplan, der dækker to måneder ad gangen. Eleverne er med til at udpege, hvad de har behov for at arbejde med. Det kan for eksempel være, at de gerne vil arbejde mere med skriveskabeloner eller med tale til tekst. Lydklubben er det nyeste fokus i Ordcaféen.

Sådan fungerer Lydklubben:

  • En gang om ugen mødes elever med ordblindhed i Ordcaféen.
  • Lydklubben er et fast punkt på Ordcaféens dagsorden.
  • Eleverne anbefaler lydbøger og podcasts til hinanden: Hvad har vi læst siden sidst?
  • Anbefalingerne hænges op på skolebiblioteket sammen med oplysninger om, hvor de enkelte lydbøger og podcast kan findes.
  • En gang om måneden præsenterer Ordcaféens medlemmer lydbøger og podcasts for andre elever på skolen.