Ny rapport: Ordblinde børn og unge klarer sig unødvendigt dårligere end andre
Kraka Economics fortæller i en pressemeddelelse om deres nye rapport, der viser, at ordblinde børn og unge i grundskolen klarer sig dårligere fagligt, og de har lavere trivsel end andre børn og unge. Det ser dog ud til, at der er god mulighed for at rette op på uligheden med den rette hjælp og støtte.
Ordblinde børn og unge fra ressourcestærke familier klarer sig nemlig gennemsnitligt lige så godt som alle andre børn og unge.
Et højere antal ordblinde end tidligere antaget
Siden den nationale ordblindetest blev indført i 2015, er 20.000 danskere årligt blevet testet og konstateret ordblinde.
På den baggrund vurderer Kraka Economics, at der er er flere ordblinde danskere, end hidtil antaget. Et forsigtigt skøn, estimerer at antallet kan være på 500.000 ordblinde, men det er dog muligt, at antallet kan være helt oppe på 700.000.
Der er altså tale om en stor gruppe, der ifølge den nye rapport er dårligere stillet end resten af danskerne, hvis de ikke får hjælp til deres udfordringer med det danske skriftsprog.
Lav trivsel og mindre tro på egne evner
Markant flere ordblinde trives dårligt sammenlignet med andre, og trivslen forværres mere for ordblinde fra 0. til 9. klasse, sammenlignet med andre børn og unge.
Ordblinde har også en markant lavere tro på egne evner og opnår i gennemsnit en afgangseksamen, der er 1,5 karakterpoint lavere end andre unge.
Ordblinde gennemfører sjældnere en ungdomsuddannelse. De ender oftere i restgruppen som 25-årige - det vil sige uden at være i job eller uddannelse. Derudover viser kortlægningen af ordblindeområdet, at ordblindes søskende også har dårligere trivsel og lavere karaktergennemsnit end deres jævnaldrende, selvom de ikke selv er ordblinde.
Ordblinde fra ressourcestærke familier klarer sig bedre end andre ordblinde
De mange negative sammenhænge med ordblindhed kan dog opvejes. Analysen viser nemlig, at ordblinde fra ressourcestærke familier klarer sig væsentligt bedre end andre ordblinde.
Det indikerer, at mange ordblinde kan klare sig bedre, hvis de har muligheden for at få den rette hjælp og støtte.
- Vores resultater viser ganske vist, at ordblinde børn har et ekstra benspænd i deres muligheder for livsudfoldelse, men det er vigtigt at holde fast i, at det er muligt at forbedre situationen for alle de her børn og unge. Og den opgave må samfundet tage på sig og sørge for nem og bred adgang til de redskaber, der stiller dem mere lige med deres jævnaldrende, siger Henrik Mulvad, partner i Kraka Economics.
Vigtigt fortsat at have fokus på ordblindes vilkår og muligheder
Rapporten er lavet på foranledning af Nota, det nationale bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder.
- Nota ønsker med denne undersøgelse at bidrage til et opdateret vidensgrundlag. Vi håber, at rapporten kan blive en form for baseline, som aktører på ordblindeområdet kan tage afsæt i, når der for eksempel skal foretages nye analyser og undersøgelser, eller der skal udvikles nye indsatser, siger Stine Kappel, rådgiver hos Nota.
Download rapporten
Du kan hente rapporten i to forskellige formater. Word-versionen er tilgængelig for skærmlæsere. Det er pdf-versionen ikke.
Deltag i et eller flere webinarer
I forbindelse med udgivelsen af rapporten, inviterer Kraka og Nota til tre faglige webinarer:
- Webinar 1: Ordblinde og flersprogede børn og unge. Webinaret er afholdt.
- Webinar 2: Ordblindhed sammen med andre vanskeligheder, den 10. oktober kl. 15 - 16. Webinaret er afholdt.
- Webinar 3: Ordblindhed i familien, den 23. oktober kl. 15 - 16. Webinaret er afholdt.
Om Kraka Economics
Kraka Economics er en samfundsøkonomisk konsulentvirksomhed, der er ejet af Maj Invest. Kraka Economics formål er at oplyse samfundsdebatten og kvalificere beslutninger med økonomfaglige analyser.
Kraka Economics kortlægger i rapporten ordblindeområdet i Danmark ved at koble registerdata fra Danmarks Statistik med oplysninger om ordblindhed fra Den Nationale Ordblindetest.
På den måde er det muligt at se, hvad der i særlig grad kendetegner ordblinde, deres familiesituation, trivsel, karakterer og videre uddannelse.