Lyttelæs med dit barn
Arkivfoto
I forbindelse med projektet Læsesucces for ordblinde børn har Thomas Roed Heiden, lektor ved UC Lillebælt, og Marianne Samuelsson Laursen, adjunkt ved UC Nord, lavet en lyttelæse-plakat henvendt til forældre til ordblinde børn.
Nota har talt med Marianne Samuelsson Laursen om plakaten.
Hvorfor er det godt at lyttelæse sammen med sit barn?
Når man lyttelæser, lytter man til oplæsning af tekst. Det kan for eksempel være lydbøger, hvor en skuespiller læser højt eller en indscannet tekst, hvor man bruger sit oplæsningsprogram. Når man har svært ved at læse, giver oplæsningen mulighed for, at man kan fokusere på tekstens indhold.
”Når et barn lyttelæser, får han eller hun adgang til de samme oplevelser og den samme viden som børn, der ikke har læsevanskeligheder. Barnet lærer nye ord, lærer teksters opbygning at kende og bliver bedre til at forstå det læste”, forklarer Marianne.
”Forældrene spiller en vigtig rolle for barnets engagement i læsningen. Det har betydning for barnets læseudvikling, at man har man gode oplevelser med læsning sammen, og at man taler med hinanden, om det man læser.”
Hvordan kan man bruge lyttelæse-plakaten?
Plakaten viser, at man kan tale sammen om bogen før læsning, under læsning og efter læsning.
Marianne forklarer, hvordan man kan gribe det an:
”Inden man starter med at lyttelæse, kan man kigge på bogens forside og læse bogens titel. Man kan tale om, hvad man tror, bogen handler om. På den måde får barnet skabt forventninger til bogens handling.
Mens man lyttelæser, er det en god idé, at lytte til en lille bid ad gangen. Man kan slå højtaleren til, så begge kan høre oplæsningen. Man kan tale om, hvad afsnittet handlede om, og hvad man tror, der nu vil ske. På den måde får man arbejdet med teksten, så barnet får en bedre forståelse.
Når bogen er læst til ende, kan man tale om handlingen igen. Man kan også tale om, hvad man synes om bogen. Havde den en god slutning?”
Hvilke bøger skal man vælge til lyttelæsningen?
”Man kan læse alt muligt. Man kan læse i den fælles læsebog eller andre lektier. Man kan finde en fagbog om et emne, begge interesserer sig for. Eller man kan læse en god og spændende historie”.
Marianne tilføjer, at det er vigtigt, at barnet lytter til bøger: ”Når vi lytter til podcasts eller radio, er det som regel ren tale. For at blive dygtige læsere skal vi møde skriftsproget igen og igen. Og det gør vi, når vi læser og lytter til bøger.”
Har du et godt råd til forældre?
”Mit vigtigste råd er: Vær sammen om at lyttelæse. Det er ikke vigtigt, hvilke bøger man læser, men at man læser sammen, og at læsningen bliver en god oplevelse.”
Hent lyttelæse-plakaten på Nationalt Videncenter for læsnings hjemmeside
Find den i fold-ud-menuen under plakater:
Det er tegner Anne Pedersen, der har illustreret plakaten.