Gå til hovedindhold
Aktuelt

Vinderen af Læsevejlederprisen 2017

Nota har hvert år siden 2013 uddelt Læsevejlederprisen. Formålet med prisen er at anerkende læsevejledere rundt omkring i Danmark for deres betydningsfulde arbejde.
21. november 2017
Af Gunvor Tarp Barkholt

D. 20. november 2017 uddelte Nota årets læsevejlederpris ved konferencen "ROAL Temadag" i Kolding. Vinderen af Notas Læsevejlederpris 2017 modtog, ud over hæderen for sit flotte arbejde, en check på 12.500 kroner.

Årets læsevejleder 2017

Årets læsevejlederpris gik til Henriette Sørensen. Henriette Sørensen er lærer og læsevejleder på Ølgod skole. Hun er desuden specialiseret i ordblindhed og anvendelsen af kvalificerende hjælpemidler. Henriette blev indstillet af sin kollega Laila Bargisen og viceskoleleder Anita Skov Knudsen. Læs et uddrag af nomineringen sidst i artiklen.

Anerkendelse af vejlederes indsats

Hvert år siden 2013 har Nota uddelt Læsevejlederprisen. Formålet med prisen er at anerkende læsevejledere rundt omkring i Danmark for deres betydningsfulde arbejde. I år fik Nota 35 nomineringer til prisen - det vidner om, at der er rigtig mange læsevejledere, der gør en forskel gennem deres arbejde.

Bedømmelsesudvalget, der upegede vinderen, bestod af fagfolk fra både ROAL og Nota. I udvælgelsen lagde udvalget især vægt på: 

Henriettes systematiske måde at arbejde med læsevanskeligheder på.
Hendes evne til at række ud over skolen, idet hun har udviklet et tilbud til ordblinde elever og deres forældre, som flere i kommunen har haft glæde af.
Og sidst, men ikke mindst, at hun formår at komme hele vejen rundt om den ordblinde elevs behov. 

Nominering af Henriette Sørensen  

I indstillingen af Henriette skriver hendes kolleger blandt andet: 

"Henriette arbejder utrætteligt og engageret med at udvikle skolens tilbud til denne gruppe af elever, således at de får de bedste muligheder for faglig udvikling og oplevelse af mestrings-kompetence i deres hverdag." 

"Henriette har desuden en utrolig positiv og anerkendende tilgang til både børn og voksne. Hun sætter en stor ære i at tilrettelægge og tilbyde både undervisning og vejledning på en måde, som rammer og udvikler.  Hun har både i kraft af sin personlighed og faglige kvalifikationer betydet, at indsatsen for vores ordblindeelever på skolen og samarbejdet med forældrene er blevet udviklet på en måde, som bidrager væsentligt til at styrke elevernes udvikling, læring og muligheder.”

Nota ønsker Henriette Sørensen et stort tillykke med prisen!